Ekrandan okumanın ilkokul öğrencilerinin okuma becerilerine ve okumaya yönelik tutumlarına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma ile farklı okuma ortamlarındaki okuma çalışmalarının ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuma becerilerine (okuduğunu anlama, prozodik okuma, okuma hataları, okuma hızları), ekrandan okumaya yönelik tutumlarına ve okumaya yönelik tutumlarına etkisi araştırılmıştır. Araştırma Batı Karadeniz bölgesinde bir ilkokulda öğrenim görmekte olan 4. sınıf öğrencileri ile yürütülmüştür. Nicel araştırma yöntemleri çerçevesinde yürütülen bu araştırmada deneysel desenlerden, öntest- sontest kontrol gruplu modelden yararlanılmıştır. Öğrenciler; yansız atama ile deney ve kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Deney grubu 30, kontrol grubu 25 öğrenciden oluşmuştur. Deney ve kontrol grubu öğrencilerine ön testler uygulanarak grupların eşitliği görülmüştür. Araştırmada deney ve kontrol gruplarına uygulanan ön-testin ardından 12 haftalık uygulama yapılmıştır. Uygulama sırasında deney grubu öğrencileri; eğitim öğretim döneminin 12 haftası boyunca Türkçe derslerinde metin okuma çalışmalarının tamamını ekrandan yapmıştır. Kontrol grubu öğrencileri ise eğitim öğretim dönemi boyunca Türkçe derslerindeki metin okuma çalışmalarını ders kitabı üzerinden yapmıştır. Deney ve kontrol grubu öğrencilerinin tamamına uygulama öncesinde ve sonrasında; ekrandan okuduğunu anlama ve kağıttan okuduğunu anlama, okumaya yönelik tutum ölçeği, ekrandan okumaya yönelik tutum ölçeği ve okuma prozodisi ölçeği uygulanmıştır, hata analiz envanteri kullanılarak hata analizleri yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre; deney grubu öğrencilerinin ekrandan okuduğunu anlama puanlarının uygulama sonucunda düşüş gösterdiği, ekrandan okumaya yönelik tutumlarında uygulama sonunda olumsuz düşüş olduğu, buna rağmen kağıttan okuduğunu anlama puanlarında artış olduğu, okumaya yönelik tutumlarında bir düşüş olmadığı, deney grubu öğrencilerin ekran okuma çalışmalarını düzenli ve sürekli yapmalarının kağıttan okuduğunu anlamaya olumlu, ekrandan okuduğunu anlamaya olumsuz yansıdığı sonucuna ulaşılmıştır. Ekrandan okuma uygulamalarının deney grubu öğrencilerinin ekran okuma hızlarını olumlu yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Denel işlem sonrasında deney ve kontrol grubuna hata analiz envanteri uygulanmış; öğrencilerin kelime tanıma düzeyleri `Öğretim Düzeyi` olarak belirlenmiştir. Sonuç olarak, deney grubu öğrencilerinin ekrandan yaptığı okumalar onların kelime tanıma düzeylerine bir etkisi olmadığı ortaya konmuştur. In this research, the effect of reading studies at different reading environment on reading skills (reading comprehension, prosodic reading, reading errors, reading speeds), attitudes towards reading and attitudes towards reading were investigated in 4th grade students. The study was carried out with 4th grade students studying in a primary school in the Western Black Sea region. In this study, which was conducted within the framework of quantitative research methods, experimental designs, pre-test and post-test control group model were used. Students; It was determined as experimental and control group randomly. In this research, the experimental group consisted of 30 students and the control group consisted of 25 students. Experimental and control group students were subjected to pre-tests to show equality of the groups. During the application, all reading activities were given in Turkish lessons on the screen to the experimental group students at the the 12 weeks of the academic year. The students of the control group were carried out the text reading activities in the Turkish courses through the textbook during the academic year. In the study screen reading comprehension questions, paper reading comprehension questions, attitudes towards reading scale, attitude towards screen reading scale and reading prosody scale were applied to both experimental and control group studentsAccording to the findings; It was observed that the experimental group students' reading comprehension scores decreased as a result of the application, their attitudes towards screen reading decreased at the end of the application, however, there was an increase in paper reading comprehension scores, there was no decrease in the reading attitudes of the experimental group students; after the screen reading studies of the experimental group students it is reached to the conclusion that it is reflected negatively to the screen reading comprehension, it was concluded that screen reading applications positively affected the screen reading comprehension and reading speed After the experimental process, error analysis inventory was applied to the experimental and control groups; The students' level of word recognition was determined as `Instructional Level. As a result, the screen reading studies did not have an effect on the experimental group students' word recognition levels.
Collections