Show simple item record

dc.contributor.advisorYıldız, Avni
dc.contributor.authorŞirin, Betül
dc.date.accessioned2020-12-10T10:56:56Z
dc.date.available2020-12-10T10:56:56Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-09-26
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/253448
dc.description.abstractAraştırmanın amacı ortaokul 7. ve 8. sınıf matematik ders kitaplarının PISA temel matematik beceri seviyelerine göre dağılımlarının belirlenmesidir. PISA temel matematik becerileri; iletişim, strateji oluşturma, temsil, sembol, matematikleştirme ve muhakeme olmak üzere 6 adettir. Araştırmada model olarak nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmıştır. Araştırmada incelenen dokümanlar 2017-2018 eğitim öğretim yılı içerisinde okutulan 7. sınıf (gizem yayıncılık) ve 8. sınıf (öğün yayıncılık) matematik ders kitaplarından oluşmaktadır. Araştırmada 7. sınıf ve 8. sınıf matematik ders kitapları içerik ve ölçme değerlendirme olmak üzere iki ana bölüme ayrılmıştır. Bu ayrılan bölümlerde PISA temel matematiksel beceriler olarak belirlenen 6 becerinin ayrı ayrı seviye dağılımları incelenmiştir. Her bir temel matematiksel beceri 0. seviye ile 3. seviye arasında sınıflandırılmıştır. Araştırma sonucunda, temel matematiksel becerilerin seviye aralıkları incelendiğinde 7. sınıf ve 8. sınıf matematik ders kitaplarında 6 beceride de 0. seviye ve 1.seviyeden sorulara ağırlıklı olarak yer verildiği görülmüştür. Bunun yanında konu dağılımlarında bütün becerilerde 3. seviyeden sorulara nadiren yer verildiği görülmüştür. Bu bağlamda temel matematiksel becerileri geliştirmeye yönelik sorulara yer verilmesi, soruların daha anlaşılır ve yorumlayıcı biçimde ifade edilmesi gerekliliği üzerinde durulabilir. Anahtar Kelimeler: PISA, 7. sınıf ve 8. sınıf ders kitabı, temel matematiksel beceriler
dc.description.abstractThe aim of this research is to determine the distribution of secondary school 7th and 8th Grade mathematics coursebooks according to PISA basic mathematics skills levels. PISA basic mathematics skills include six skills: communication, devising strategies, representation, using symbols, mathematizing, reasoning and argumentation. Document review, which is one of the qualitative research methods, was used as model for this research. The documents analyzed for this research consist of 7th Grade (Gizem Publishing) and 8th Grade (Öğün Publishing) Course books which were used during the 2017-2018 Academic Year. 7th and 8th grade mathematics coursebooks were divided into two main sections: content and assessment and evaluation in the research. Level distributions of six skills, which are defined as PISA basic mathematics skills, were analyzed one by one in these two divided sections. Each basic mathematic skill was categorized between the level 0 and level 3. As a result of the research, when the gaps between the levels of basic mathematics skills were analyzed, it was seen that level 0 and level 1 questions are dominant in terms of all six skills in 7th and 8th Grade mathematics coursebooks. Furthermore, it was indicated that level 3 questions in all skills were rarely included in terms of subject distribution. Within this context, the necessities of including the questions for improving basic mathematic skills, expressing the questions in a more comprehensible and interpretative way can be discoursed.Keywords: PISA, 7th and 8th Grade mathematics coursebooks, basic mathematics skillsen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOrtaokul 7. ve 8. sınıf matematik ders kitaplarının PISA temel matematik beceri seviyelerine göre incelenmesi
dc.title.alternativeEvaluation of secondary school 7th and 8th grade mathematics coursebooks according to PISA basic mathematics skills levels
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-09-26
dc.contributor.departmentMatematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10266556
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityZONGULDAK BÜLENT ECEVİT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid562325
dc.description.pages147
dc.publisher.disciplineİlköğretim Matematik Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess