Show simple item record

dc.contributor.advisorKoparan, Timur
dc.contributor.authorÖzbey, Anil
dc.date.accessioned2020-12-10T10:56:54Z
dc.date.available2020-12-10T10:56:54Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-10-07
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/253439
dc.description.abstractBilim ve teknolojideki gelişmeler, eğitimde de yeniliklerin ortaya çıkmasına var olanların da yeni teknoloji araçları ile daha da gelişmesine katkı sağlamaktadır. Eğitim teknolojilerindeki bu değişimler, öğretim programlarına ve öğretim teknolojilerine de yansımaktadır. Ülkemizde de Millî Eğitim Bakanlığı tarafından 2010 yılında FATİH (Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi) projesi eğitim-öğretimde fırsat eşitliğinin sağlanması ve okullarda teknoloji kullanımının artırılması amacıyla hayata geçirilmiştir. Bu projenin içerik hizmetleri çevrimiçi bir sosyal eğitim platformu olan EBA tarafından sunulmakta ve okul, ev ya da ihtiyaç duyulan her yerde bilgi teknolojilerinin kullanılması ve teknolojinin eğitime entegrasyonunun sağlanması amaçlanmaktadır. Bu amaçların ne ölçüde gerçekleştiği ise araştırılması gereken konular arasında yer almaktadır.Bu çalışmada Eğitim Bilişim Ağı (EBA) destekli öğrenme ortamının ortaokul öğrencilerinin Eşitlik ve Denklem konusundaki başarı, tutum ve motivasyonlarına etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma 2018–2019 Eğitim-Öğretim Yılı Bahar Dönemi'nde Marmara Bölgesi'nde bir ilin merkezindeki bir devlet okulunda gerçekleştirilmiştir. Araştırmada nicel ve nitel yöntemlerin birlikte yer aldığı karma araştırma deseni benimsenmiştir. Araştırmanın nicel kısmında yarı deneysel araştırma yönteminin kontrol gruplu ön test-son test deseninin benimsendiği çalışma, 25'i deney, 22'si kontrol grubu olmak üzere toplam 47 öğrenci ile yürütülmüştür. Deney grubunda dersler EBA destekli öğrenme ortamında gerçekleştirilirken, kontrol grubunda ise dersler önceki yıllarda işlenen formatta işlenmiştir. Veri toplama aracı olarak matematiğe yönelik tutum ölçeği, matematik dersine yönelik motivasyon ölçeği, matematik başarı testi ve görüş formu kullanılmıştır. 20 sorudan oluşan matematik başarı testi uzman görüşleri doğrultusunda araştırmacı tarafından oluşturulmuş, geçerlik ve güvenirlik çalışmaları WINSTEPS 3.72 modelleme programı ile yapılmıştır. Elde edilen nicel verilerin analizinde SPSS 20 programı ile bağımsız örneklemler t-testi, nitel verilerin analizinde ise içerik analizi tekniği ve tablolar kullanılmıştır. Nicel verilerden elde edilen bulgulardan EBA destekli öğrenme ortamının öğrencilerin matematik başarılarına ve matematik dersine yönelik motivasyonlarına olumlu etki ettiği, matematiğe yönelik tutumlarına ise etki etmediği sonucuna varılmıştır. Nitel verilerden elde edilen bulgulardan ise öğrencilerin tamamına yakınının EBA ile desteklenen öğrenme ortamı ile ilgili olumlu düşüncelere sahip olduğu, başarı, ilgi çekicilik, eğlenceli ders ortamı, açıklık ve anlaşılırlık gibi temaları ön plana çıkardıkları görülmüştür. Bunun yanında birkaç öğrencinin EBA platformunu kullanma, EBA'da yer alan etkinlikleri yapma, konu anlatımlarını anlama konusunda zorlandıklarını ifade ettikleri görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Matematik Öğretimi, EBA, Cebir Öğrenme Alanı, Ortaokul Öğrencileri
dc.description.abstractDevelopments in science and technology contribute to the emergence of innovations in education and the development of existing ones with new technology tools. These changes in educational technologies are reflected in the curriculum and instructional technologies. In our country, the FATİH (Movement for Increasing Opportunities and Improving Technology) project was launched in 2010 by the Ministry of National Education in order to ensure equal opportunities in education and increase the use of technology in schools. The content services of this project are provided by EBA, an online social education platform, and it is aimed to use information technologies and integrate technology into education at school, home or wherever needed. The extent to which these aims are achieved is among the issues that need to be investigated.In this study, it is aimed to investigate the effect of the Education Information Network (EBA) supported learning environment on the achievement, attitude and motivation of the secondary school students on Equity and Equation. The study was conducted at a public school in the center of a province in the Marmara Region during the Spring Semester of 2018-2019 Academic Year. In the research, a mixed research design was adopted in which quantitative and qualitative methods were used together. In the quantitative part of the study, the pre-test and post-test design of the control group of the quasi-experimental research method was adopted with a total of 47 students, 25 of whom were experimental and 22 of them were control group.In the experimental group, the courses were conducted in a learning environment supported by EBA, while in the control group, the courses were taught in the format of the previous years. Attitude scale towards mathematics, motivation scale for mathematics course, mathematics achievement test and interview form were used as data collection tools. The mathematics achievement test, which consists of 20 questions, was developed by the researcher in accordance with expert opinions, validity and reliability studies were conducted with WINSTEPS 3.72 modelling program. In the analysis of the obtained quantitative data, independent samples t-test was used with SPSS 20 program, and content analysis technique and tables were used in the analysis of qualitative data. According to the findings obtained from the quantitative data, it was concluded that the EBA supported learning environment had a positive effect on students' mathematics achievement and motivation for mathematics course, but it did not affect their attitude towards mathematics. According to the findings obtained from the qualitative data, it was observed that almost all of the students had positive opinions about the EBA supported learning environment and that they highlighted themes such as success, attractiveness, entertaining learning environment, clarity and intelligibility. In addition, it was seen that several students stated that they had difficulty in using the EBA platform, performing the activities in the EBA and understanding the narratives. According to the results obtained from the research it is recommended that mathematics teaching supported by EBA and similar platforms should be expanded, the content of such platforms should be enriched and the awareness of teachers and prospective teachers about these platforms should be raised.Keywords: Mathematics Teaching, EBA, Algebra Learning Area, Secondary School Studentsen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleEBA destekli öğrenme ortamının ortaokul öğrencilerinin eşitlik ve denklem konusundaki başarı, tutum ve motivasyonlarına etkisi
dc.title.alternativeThe impact of the EBA-supported learning environment on the success, attitudes and motivations of secondary school students in equity and the equation
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-10-07
dc.contributor.departmentMatematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmStudent attitude
dc.subject.ytmSecondary school students
dc.subject.ytmEducation information network
dc.subject.ytmTechnology based instruction
dc.subject.ytmMathematics teaching
dc.subject.ytmMotivation
dc.identifier.yokid10269961
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityZONGULDAK BÜLENT ECEVİT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid565487
dc.description.pages149
dc.publisher.disciplineİlköğretim Matematik Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess