TEOG, LGS ve TIMSS matematik sorularının matematik öğretim programı kazanımlarına, TIMSS bilişsel alanlarına ve math taksonomisine göre incelenmesi
dc.contributor.advisor | Pişkin Tunç, Mutlu | |
dc.contributor.author | Baydar, Osman | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T10:56:33Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T10:56:33Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-10-30 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/253325 | |
dc.description.abstract | Bu çalışma 8. sınıf TEOG, LGS ve TIMSS matematik sorularının Matematik Öğretim Programı kazanımlarına (MÖP), TIMSS bilişsel alanlarına, MATH taksonomi grup ve kategorilerine göre sınıflandırılıp incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Bu amaç doğrultusunda doküman analizi/incelemesi yöntemi kullanılmıştır.Betimsel nitelikteki bu araştırmanın verileri 2015-2016 ve 2016-2017 eğitim öğretim yıllarında 8. sınıf öğrencilerine uygulanan TEOG sınavlarında yer alan 80 matematik sorusu, 2018 yılındaki LGS kapsamında yapılan merkezi sınavda sorulan 20 matematik sorusu ve TIMSS-2011'de açıklanan 79, TIMSS-2015'te açıklanan 15 matematik sorusudur. Araştırma verilerini incelemek için 5-8. sınıf matematik öğretim programı kazanımları, TIMSS bilişsel alan kodlama şeması, MATH taksonomisi kodlama şeması ve araştırmacı tarafından geliştirilen yüzde ve frekans değerlerinin olduğu doküman inceleme matrisi kullanılmıştır. Çalışma verilerini oluşturan sorular iki uzman tarafından matematik öğretim programı kazanımlarına, TIMSS bilişsel alanlarına ve MATH taksonomisine göre sınıflandırılarak analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda; TEOG ve LGS sınav soruları MÖP 8. sınıf kazanımlarını içerirken, TIMSS soruları 8. sınıf ağırlıklı olmak üzere 5, 6, ve 7. sınıf kazanımlarını da içermektedir. TEOG, LGS ve TIMSS sorularının bilişsel alanlara göre en fazla uygulama bilişsel alanında olduğu görülmüştür. Akıl yürütme sorularından TIMSS sınavlarında daha fazla soru bulunurken TEOG ve LGS sınavlarında daha az sayıda soru yer almaktadır. MATH taksonomisine göre TEOG sınavlarında en fazla A3-rutin işlemlerden soru sorulurken B ve C gruplarından az sayıda soru sorulmaktadır. LGS ve TIMSS sınavlarında üst düzey düşünme becerileri gerektiren B ve C gruplarına daha fazla yer verilmektedir. C grubu soruları yüzde olarak en fazla TIMSS sınavlarında bulunmaktadır. | |
dc.description.abstract | This study was carried out in order to classify and evaluate mathematics questions in TEOG, LGS and TIMSS for grade 8 according to mathematics curriculum (TIM), TIMSS cognitive areas and MATH taxonomy groups and categories. For this purpose, document analysis method was used as data collection methods.The data of this descriptive study was 80 mathematics questions in the TEOG exams applied to 8th grade students in 2015-2016 and 2016-2017 academic years, 20 mathematics questions asked in the central exam conducted in the LGS in 2018 and 79 mathematics questions asked in TIMSS-2011, and 15 mathematical questions explained in TIMSS-2015. In order to examine the research data, 5-8th grade mathematics teaching program gains, TIMSS cognitivedomain coding scheme, MATH taxonomy coding scheme and document analysis matrix with percentage and frequency values developed by the researcher were used. The questions that constitute the study data were analyzed by two experts according to mathematics teaching program outcomes, TIMSS cognitive fields and MATH taxonomy.The results of the study revealed that; TEOG and LGS exam questions included grade 8 teaching program outcomes, while TIMSS questions included the grades 5, 6, 7 and mainly grade 8 teaching program outcomes. In terms of cognitive area, TEOG, LGS and TIMSS questions were found to be the most common application. While there were more questions in the TIMSS exams, there were fewer questions in the TEOG and LGS exams. According to the MATH taxonomy, while most questions were asked from A3-routine operations, in TEOG examinations few questions were asked from B and C groups. LGS and TIMSS exams gived higher place to B and C groups that require high-level thinking skills. Group C questions were mostly placed in TIMSS exams. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | TEOG, LGS ve TIMSS matematik sorularının matematik öğretim programı kazanımlarına, TIMSS bilişsel alanlarına ve math taksonomisine göre incelenmesi | |
dc.title.alternative | Investigation of teog, lgs and timss mathematics questions according to mathematics teaching program outcomes, TIMSS cognitive areas and math taxonomy | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-10-30 | |
dc.contributor.department | Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10285142 | |
dc.publisher.institute | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ZONGULDAK BÜLENT ECEVİT ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 572698 | |
dc.description.pages | 133 | |
dc.publisher.discipline | İlköğretim Matematik Eğitimi Bilim Dalı |