Ortaokul öğrencilerinin üçgenler ve dörtgenler konusundaki kavram yanılgılarının giderilmesinde ve matematiğe yönelik tutumlarında kavram karikatürlerinin etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bilim ve teknolojinin gelişmesi ile birlikte toplumların ihtiyaç duyduğu birey profillerinde değişiklikler olmuştur. Toplumlar bilgiyi üreten, problem çözebilen, eleştirel düşünebilen bireyler yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda sorgulayan, üreten, keşfeden, yaratıcı düşünen bireyler yetiştirilmesini ön planda tutan bir eğitim anlayışı hâkimdir. Bu eğitim anlayışına hizmet etmek için ülkeler öğretim programlarını gözden geçirmiş ve düzenlemiştir. Bu çerçevede ülkemizde de öğretim programları yeniden düzenlenmiş ve matematik dersi öğretim programlarında önemli bir yere sahip olmuştur. Bu gelişmeler sonucunda matematiğin öğrenilmesi ve öğretilmesinde değişiklikler kaçınılmaz hale gelmiştir. Matematik derslerinde çoğunlukla düz anlatım yönteminin kullanılması farklı öğrenme stillerine sahip ve farklı hızda öğrenen öğrencilerin derslerden kopmasına, derse karşı olumsuz tutumlara sahip olmalarına, yanlış veya eksik öğrenmelerine neden olabilmektedir. Bu nedenle derslerin çağdaş yöntem ve teknikler ile desteklenmesi ve çeşitlendirilmesi gerekmektedir. Bu tekniklerden biri de kavram karikatürleridir. Kavram karikatürleri, bir kavrama ilişkin bilgilerin yer aldığı ve öğrencilerin gruplar halinde ve sınıfça tartışarak düşüncelerini açıklamalarına imkân sağlayan, öğrencilerin sahip oldukları kavram yanılgılarını belirleme ve giderme amacıyla kullanılan bir tekniktir. Bu çalışma ile ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin üçgenler ve dörtgenler konusundaki kavram yanılgılarının giderilmesinde ve matematiğe yönelik tutumlarında kavram karikatürü kullanımının etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma 2017–2018 Eğitim- Öğretim Yılı Bahar Döneminde Çankırı ilinde bir devlet okulunda gerçekleştirilmiştir. Nicel ve nitel yöntemlerin bir arada kullanıldığı karma yöntemlerden olan Açıklayıcı deseninin benimsendiği çalışmada, 28'i deney, 27'si kontrol grubu olmak üzere toplam 55 öğrenci ile çalışılmıştır. Veri toplama aracı olarak `Başarı Testi`, `Tutum Ölçeği`, `Kavram Karikatürleri`, `Öğrenci Görüş Formu`, görüşme ve gözlemler kullanılmıştır. 25 sorudan oluşan Matematik Testi ve deneysel işlem sürecinde kullanılan kavram karikatürleri araştırmacı tarafından geliştirilmiş, geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde SPSS programından faydalanılarak t testi, Wilcoxon İşaretli Sıralar testi ve Kovaryans (ANCOVA) analiz yöntemi kullanılmıştır. Nicel verileri desteklemek amacı ile elde edilen nitel verilerin analizinde ise içerik analizi yönteminden ve tablolardan yararlanılmıştır.Çalışma sonunda kavram karikatürü kullanımının, öğrencilerin matematik başarısı ve matematik dersine yönelik tutumları üzerinde etkili olduğu ve deney grubu lehine anlamlı farklılık oluşturduğu sonucuna varılmıştır. Kavram karikatürleri kullanılarak gerçekleştirilen öğretim sürecinde deney grubunda yer alan öğrenciler, kavram karikatürleri ile konuları daha iyi anladıklarını, derslerin daha eğlenceli geçtiğini ve derse daha istekli katıldıklarını, tartışarak öğrenmekten zevk aldıklarını ifade etmişlerdir. Çalışmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda matematik öğretmenleri, derslerinde kavram karikatürlerine yer verebilirler. There have been some changes in profiles of human beings with developing of science of technologic. It is aimed to grow up people who grow up information, solve problems, thinks critical. There fore, the understanding of education to grow up human beings who are rogatory, productive explorer, think creative, is dominant. And also countries revise and organize their education programmes to serve htis understanding. Within this scope our country has also revise the programmes and give inporlance to Mathematics in consequence of these developments.Teaching Mathematics in on ordinary way couses children who have different learning styles and learn in quick way, dislike Mathematics and learn wrongly and lack way. So, ıt is necessary to support Mathematics lessons with contemprary techniques. Concept caricatures is one of these ones. It is a technique in which there are some information about a concept, children discuss in groups or as a whole, and also it aims to remove conept mistakes of students.In tıhis study, ıt is aim to study the effects of using concept caricatures to remove concepts mistakes of students in triangles and tetragons and also their attitudes towards Mathematics. The study has carried out in, in a state school in Çankırı in spring semester of 2018-2019 education year. It is studied with 55 students, 28 of them are experiment group, 27 of them are control group, in which study quantitative and qualitative techniques are used in company is rolled Explanatory pattern.`Success Test, Attirude Scale, Concept Caricature, Student Feedback Form` are used as data collecting tool. A Mathematics test consists of 25 questions and concept caricatures used in process of experimental operetion are developed by researcher, the study of legitimacy and credibility is done. To analyse hte datas used t test, Wilcoxon Marked Order test, ANCOVA analysis method are used with the help of SPSS program. Concent analysis methods and charts are used in analysis of qualitative datas to support quantitative datas.It is concluded that the use of concept concepts is an effective way which has on pozitif effect on students success of Mathematics and attitudes towards Mathematics and alsa it is obtained using concept caricature forms meaningful discrepancy on behalf of experimental group. In the process of teaching in which concept caricatures are used, students in experimental group express that they learn better, have much fun and they are willing to learn by the help of concept caricatures. As a result, Mathematics teachers can use htis technique in their lessons.
Collections