Bilgisayar ve WEB destekli fizik öğretiminin, lise 3 `fotoelektrik olay` konusundaki öğrenci başarısı ve fizik dersine tutumu üzerine etkileri (Uşak örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu çalışmada bilgisayar ve internet destekli fizik öğretiminin lise düzeyinde ` Fotoelektrik Olay` konusunda öğrencilerin başarıları ve fizik dersine karşı tutumları üzerindeki etkileri incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla, ilk olarak yeni fizik kavramları ile öğrencilerin önceki fizik bilgileri arasında bir köprü kurmayı hedefleyen, görsel öğrenmeyi ön planda tutan, günlük değerlendirme ve derse hazırlık soruları içeren bir internet sitesi hazırlandı. Böylelikle bir yandan hedef ve davranışları daha önceden tanımlanan etkileşimli bir öğrenme ortamı oluşturulurken, diğer yandan öğretimin okul zamanı ve mekanı ile sınırlandırılmasının önüne geçildi. Çalışmanın deneysel uygulaması, biri deney diğeri kontrol olmak üzere Uşak Orhan Dengiz Anadolu Lisesi'nde 2004-2005 öğretim yılının ikinci döneminde, bir hafta boyunca iki Lise 3 sınıfının etkin katılımı ile gerçekleştirildi. 18 çoktan seçmeli sorudan oluşan başarı testi ile 34 önermeden oluşan fizik tutum ölçeği uygulama önce ve sonrasında gruplara uygulandı. Elde edilen sonuçlar SPSS 11.0 istatistik paket programında ortaya konularak değerlendirildi. ABSTRACT It is known that computer and web assisted instruction which has been increasingly promoted over the past decade offer new educational environments aim to enhance teachers' in structional potentialities and to facilitate students' active engagement. Understanding modern physics is of growing importance, not only to future physicists, but to future engineers, chemists, and biologists. However, many topics in modern physics are difficult and abstract, and there has been little success in teaching them to all but the strongest students. Comprehending the photoelectric experiment is critical to the development of the photon model of light, which is prerequisite to the study of many other topics including the interaction of light and matter, atomic energy levels, and lasers. In this study, it is aimed to represent how computer and web assisted instruction affect students' achivement on `Photoelectric Effect` and attitude toward physics at high school level. To manage this aim, firstly the web site, which contain computer simulations and instructions providing visualization and a bridge between students' prior knowledge and the learning of new physical concepts, daily questions for evaluating students' understanding, prepartion questions and gives opportunities to students to repeat the experiment in virtual environment, out of the school, has been prepared according to goals and objectives defined before. The application of research carried out during one week with two class, one of them is control, the other is experimental group, at Orhan Dengiz Anatolian High School in Uşak by providing active participation of the students. The achievement test consists of 18 multiple questions and the attidute test consists of 34 statements applied to both groups as pre and post tests. Effectiveness of computer and web assisted instruction on the students' achievement and attitudes for `Photoelectric Effect` was evaluated by examining the result of these tests with statistical methods.
Collections