A comparative study on the place of coding education in secondary school curriculum and textbooks of Turkey, the UK and Russia
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
21. yy becerilerinin temelini oluşturan kodlama öğretimi dünyada büyük ilgiyle takipedilmektedir. Son dönemde, disiplinler arası öğretim yaklaşım olan STEM eğitiminin birgetirisi olarak kodlama eğitiminin önemi ve diğer disiplinlerle olan ilişkisi daha çokönemsenmektedir. Türkiye'de olduğu gibi kodlama konusunun sadece bilişim dersiyle ilişkisiolduğu düşüncesi kodlama eğitiminin önündeki en önemli engellerdendir. Kodlama dersinintemelini oluşturan matematik dersi kodlamanın öğrenilmesi noktasında olmazsa olmazdır.Kodlama eğitimi konusunda başarısını kanıtlamış ülkeler göz önüne alındığındamatematiğin önemi anlaşılmaktadır. Bu çalışmada; kodlama eğitiminin Türkiye, İngiltere veRusya'da ki bilişim müfredatlarında ve bilişim ders kitaplarında ki yerinin tespiti yapılmıştır.Bu üç ülkede ki kodlama eğitimleri arasındaki benzerlik ve farklılıklar CIPP modeli veGagne'nin öğretim durumları modeli kullanılarak değerlendirilmiştir. Çalışmada, 5.sınıfbilişim teknolojileri ve yazılım dersi öğretmen kılavuz kitabı, matrix computing for 11-14, 8th Informatics course book kitapları ve müfredat olarak bilişim teknolojileri ve yazılım 2017 Turkiye müfredatı, computing in the National Curriculum Key Stage 3, 2014 Ingiltere müfredatı, the informatics 2012 Rusya müfredatı kullanılmıştır. Bu çalışmayla Türkiye'de Milli Eğitim Bakanlığı tarafından uygulanan müfredat ve ders kitabının yeterliliği değerlendirilmiştir. Ayrıca, Türkiye'de ki kodlama eğitimi ile Ingiltere ve Rusya'da ki müfredat ve ders kitapları arasındaki benzerlik ve farklılıklar tespit edilip değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın sonucunda belirlenen eksiklikler açısından Türkiye'de ki kodlama eğitimi için önerilerde bulunulmuştur. The teaching of coding which is the foundation of the 21st century skills is followed withgreat interest in the world. Recently, as a result of STEM education, which is aninterdisciplinary teaching approach, the significant of coding education and its relation with other disciplines is more important. As in Turkey, it is the most important mistakes in front of the coding training that thinks that coding is related only to the informatics course.The mathematics that forms the basis of the coding course must be at the point of codingeducation. When countries with proven success in coding education are examined, theimportance given to mathematics is understood.In this study, the determination of the place of coding training in computing andcomputing curriculum textbooks in Turkey, UK, and Russia is made. The similarities anddifferences between the coding trainings in these three countries were evaluated using CIPPmodel and Gagne's Nine Events of Instruction. In study, as the textbooks InformationTechnologies and Software Course 5th Grade Teacher's Guide (online book), MatrixComputing for 11-14, 8th Informatics course book and as the curriculum, The InformationTechnologies and Software Curriculum for Turkey in 2017, Computing in the NationalCurriculum Key Stage 3 for England in 2014, the informatics curriculum for Russia in 2012were used. With this study, the adequacy of curricula and textbooks in Turkey wereimplemented by the Ministry of Education was evaluated.In addition, the similarities and differences of curricula and textbooks in Turkey, Englandand Russia compared and evaluated. As a result of the study, identified deficiencies in terms of suggestions for coding training in Turkey.
Collections