Analysing attitudes of middle school students towards the English language
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, beşinci, yabancı dil ağırlıklı beşinci, altıncı, yedinci ve sekizinci sınıf devlet ortaokulu öğrencilerinin tutumlarını incelemeyi amaçlamaktadır. Ayrıca öğrencilerin tutumları ve sınıf düzeyleri, demografik bilgileri, başarıları arasındaki farklılıkları bulmayı da amaçlamaktadır. Buna ek olarak, İngilizceye yönelik olumsuz tutumların ardındaki nedenleri ifade etmeye çalışmaktadır.Bu araştırma, 2018/2019 eğitim-öğretim yılında Darende, Malatya'daki 3 farklı ortaokuldan 209 (erkek = 105; kız = 104) öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırmada nicel ve nitel veriler toplanmıştır; başka bir deyişle, karma yöntem kullanılmıştır. Sayısal veriler için Gardner'ın Attitude and Motivation Test Battery adı altındaki ölçek Türkçe versiyonuna Karahan'nın (2007) çalışması baz alınarak adapte edilip, kullanılmıştır. Ayrıca, 20 gönüllü katılımcı ile yarı yapılandırılmış, iki soruluk görüşmeler yapılmıştır. Veriler SPSS ve içerik analiz tekniği ile analiz edilmiştir.Bu çalışmanın sonuçları, beşinci, yabancı dil ağırlıklı beşinci, altıncı, yedinci ve sekizinci sınıfların ortalama 3.57 ile İngilizce 'ye karşı ılımlı bir tutum düzeyine sahip olduğunu göstermiştir. Öğrenciler ile İngilizceye yönelik tutumları arasında anlamlı bir fark olduğu tespit edilmiştir. Yabancı dil ağırlıklı beşinci sınıflar ile normal beşinci sınıflar karşılaştırıldığında, yabancı dil merkezli beşinci sınıfların İngilizce' ye karşı daha olumlu tutumları olduğu saptanmıştır. Sonuçlar cinsiyet, öğrencilerin aile gelir düzeyi ve tutumlar arasında anlamlı bir fark olmadığını göstermiştir. Ancak, öğrencilerin destekleyici dersler alması ve tutumları arasında önemli bir fark vardır. Destekleyici ve eğitim kursları alan öğrenciler daha olumlu tutum sergilemiştir. Ek olarak, çalışma sonuçları, öğrencilerin yılsonu notları yükselirken, tutumlarının da arttığını ortaya koymuştur. Son olarak, sonuçlar, anlama, ders zorluğu, telaffuz ve heceleme, öğretmen davranışları, hata yapma korkusu, rahatsızlık ve İngilizcenin sosyal değeri gibi faktörlerin olumsuz tutumların başlıca nedenleri olduğunu göstermiştir. Bu çalışma elde edilen sonuçları detaylı bir şekilde öne sürmüştür ve Türkiye'deki dil eğitimi için bazı yorumlar ve uygulamalar sunmaktadır. This study attempts to identify the attitudes of middle school students towards English, including intensive foreign language classes. It also aims to find out differences between students' attitudes and their grades, demographic information, and achievement. Lastly, expressing the reasons behind the negative attitudes towards English is another attempt of this current study. This particular research has been conducted with 209 (male= 105; female=104) students from 3 different secondary schools at Darende, Malatya, Turkey, during the 2018/2019 academic year. Quantitative and qualitative data have been gathered; in other words, a mixed-method has been used. For quantitative data Gardner's Attitude / Motivation Test Battery has been utilised. That instrument has been adapted into Turkish version. Additionally, a semi-structured interview has been conducted with 20 volunteer participants. Data have been analysed via IBM's SPSS and content analysis technique. Results of this particular study have indicated that state secondary school students from fifth, intensive foreign language fifth, sixth, seventh, and eighth grades have a moderate level of attitudes towards English with a mean of 3.57. It has been found out that there is a statistically significant difference between students' grades and their attitudes towards English. Intensive foreign language fifth-grade students have shown highest level of positive attitudes towards English. When it is compared with the normal fifth grades, intensive foreign language fifth grades have more positive attitudes towards English. Results have presented that there are not any statistically significant differences between gender, students' family income level and attitudes. However, there is a statistically significant difference between students' taking supportive courses and attitudes. Students who are taking supportive and training courses have shown higher positive attitudes.Additionally, study results have revealed that when students' end-year marks are raising, their attitudes are increasing too. Finally, results have shown that factors such as comprehension, difficulty of lesson, pronunciation and spelling, teacher behaviours, fear of making mistakes, discomfort, and social value of English in Turkey are provoking factors for negative attitudes towards English. This study shows the results in details and provides some interpretations and implications for language education in Turkey.
Collections