Üst düzey sporcular ve bilgisayar oyuncularının karar verme stilleri ile görsel reaksiyon zamanlarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı; üst düzey sporcular ve bilgisayar oyuncularının karar verme stilleri ile görsel reaksiyon zamanlarının ilişkisini incelemek amacıyla yapılmıştır.Çalışmaya yaş ortalamaları 20,36±1,9 (yıl) olan 30 bilgisayar oyuncusu ile yaş ortalamaları 21,23±1,77(yıl) olan 30 üst düzey sporcu toplam 60 katılımcı gönüllü olarak katılmıştır. Katılımcılara karar verme stillerini belirlemek için Melbourne Karar Verme Ölçeği I-II (MKVÖ I-II) ile basit ve seçkili işitsel-görsel reaksiyon zamanları ölçmek için ise bilgisayar destekli MP36 Biopacsystem (USA) bilgisayar programı kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizi için `SPSS 22.0` istatistik programı kullanılmıştır. Verilerin normal dağılım gösterip göstermediği Skewness ve Kurtosis testleri ile belirlenmiştir. Belirlenen bağımsız grupların arasındaki farklılıklar incelenirken; Mann Whitney-U Testi ve sperarman korelasyonu analizi kullanılmıştır. Çalışmadan elde edilen sonuçlara göre, üst düzey sporcu ve bilgisayar oyuncuları arasında yapılan karşılaştırmada; bilgisayar oyuncularının üst düzey sporculara göre; görsel reaksiyon zamanı fix ve raslantısal interval, işitsel reaksiyon zamanı fix ve raslantısal interval, işitsel reaksiyon zamanı değerlerinde istatistiksel düzeyde anlamlı bir farklılık bulunurken (p<0.001), karar verme stilleri arasında MKVÖ-I ve MKVÖ-II alt boyutu değerleri arasında istatistiksel düzeyde anlamlı bir farklılık bulunamamıştır (p>0.05). Bilgisayar oyuncularının; MKVÖ-I özsaygı alt boyutu ile görsel reaksiyon zamanı fix interval arasında aynı yönde yüksek düzeyde (r= p<0.01) bir ilişki, MKVÖ-II dikkatli alt boyutu ile görsel reaksiyon zamanı raslantısal interval arasında orta düzeyde (r= p<0.05)bir ilişki, MKVÖ-II panik alt boyutu ile işitsel reaksiyon zamanı ve raslantısal interval reaksiyon zamanı arasında orta düzeyde (r= p<0.05) bir ilişki, üst düzey sporcuların ise MKVÖ-I özsaygı alt boyutu ile görsel reaksiyon zamanı raslantısal interval arasında yüksek düzeyde bir ilişki (r=p <0.01) bulunmuştur.Sonuç olarak bilgisayar oyuncularının üst düzey sporculara göre görsel ve işitsel reaksiyon zaman değerlerinin daha iyi düzeyde oldukları, üst düzey sporcular ile bilgisayar oyuncuları arasında karar verme stilleri açısından benzerlik taşıdıkları belirlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Reaksiyon zamanı, bilgisayar oyuncusu, karar verme stilleri, görsel reaksiyon, işitsel reaksiyon The aim of this study; The aim of this study was to investigate the relationship between decision making styles and visual reaction times of top level athletes and computer players.The mean age of the study was; 30 computer players with 20.36 ± 1.9 (years) and 30 senior athletes with a mean age of 21.23 ± 1.77 (years) participated in a total of 60 participants. Melbourne Decision Making Questionnaire I-II ( DMQ I-II) was used to determine participants' decision-making styles, and computer-aided MP36 Biopacsystem (USA) computer program was used to measure simple and selective audiovisual reaction times. SPSS 22.0 statistical program was used for the analysis of the obtained data. Shapiro Wilk Test was used to determine whether the data showed normal distribution. When examining the differences between the independent groups identified; Mann Whitney-U Test and pearson correlation analysis were used. According to the results obtained from the study, in the comparison between senior sportsmen and computer players; computer players according to senior athletes; There was a statistically significant difference in visual reaction time fix and random interval, auditory reaction time fix and random interval and auditory reaction time values (p <0.001), There was no statistically significant difference between the decision-making styles of the MCQ-I and MCQ-II sub-dimensions (p> 0.05). Computer players; there was a high correlation (r = p <0.01) between MCQ-I self-esteem sub-dimension and visual reaction time fix interval, moderate level between MCQ-II careful sub-dimension and visual reaction time random interval (r = p <0.05). A correlation was found between MCQ-II panic subscale and auditory reaction time and random interval reaction time (r = p <0.05). A high level correlation was found between MCQ-I self-esteem subscale and visual reaction time random interval of senior athletes (r = p <0.01). As a result, it was found that computer players had better visual and auditory reaction time values than senior athletes, and they were similar in terms of decision making styles between senior athletes and computer players.Keywords: Reaction time, computer player, decision making styles, visual reaction, auditory reaction.
Collections