Farklı sosyoekonomik ve eğitim düzeyindeki annelerin ve babaların duygusal zekâları ile okul öncesi dönem çocuklarının duygusal zekâları arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, farklı sosyoekonomik ve eğitim düzeyindeki annelerin ve baba-ların duygusal zekâları ile okul öncesi dönem çocuklarının duygusal zekâ düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın örneklemini, Bursa'da Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı, okul öncesi eği-tim kurumlarına devam eden 90 çocuk, onların anne ve babaları olmak üzere toplam 270 kişi oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan anne ve babalara, Bar-On (1997) tarafından geliştirilen ve Türkçe'ye uyarlaması Mumcuoğlu (2002) tarafından yapılan Bar-On Duygusal Zekâ Ölçeği, çocuklara ise Sullivan Çocuklar İçin Duygusal Zekâ Ölçeği (S-ÇDZÖ) uygulanmıştır. Çalışmadan elde edilen veriler SPSS 20 paket programı aracılığı ile analiz edilmiştir. Normal dağılım göstermeyen verilerin analizinde Kruskal Wallis Testi (KWH) ve Mann- Whit-ney U Testi kullanılmıştır. Normal dağılımdan göstermeyen değişkenler arasındaki ilişkiler incelenirken Spearman's Korelasyon Katsayısından yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, annelerin ve babaların duygusal zekâ düzeyleri ile çocukla-rın duygusal zekâ düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Annelere uygulanan duy-gusal zekâ ölçeği alt boyutlarında, annelerin çalışma durumuna, annenin eğitim durumuna göre bazı farklılıklar görülmekte, ailenin sosyoekonomik durumuna göre ise anlamlı bir fark görül-memektedir. Babalara uygulanan duygusal zekâ ölçeği alt boyutlarında, babanın eğitim duru-muna ve ailenin sosyoekonomik durumuna göre bazı farklılıklar görülmektedir. Çocuğa uygu-lan duygusal zekâ ölçeği alt boyutlarında, çocuğun cinsiyetine göre farklılığın görüldüğü, aile-nin sosyoekonomik durumuna, annenin çalışma durumuna, annenin ve babanın eğitim duru-muna göre farklılaşmadığı tespit edilmiştir. The aim of this research is to investigate the relationship between with different socioecono-mic and educational levels of parents' emotional intelligence and levels of emotional intelli-gence of preschool children.The sample of the research, A total of 270 people, including 90 children and their parents, who continue to pre-primary education institutions under the Directorate of National Education in Bursa. The mothers and fathers who participated in the research, The Bar-On Emotional Intelligence Scale developed by Bar-On (1997) and adapted to Turkish by Mum-cuoğlu (2002), and the Children Emotional Intelligence Scale (S-ÇDZÖ) was applied to the children.The data obtained from the study were analyzed through the SPSS 20 package prog-ram. Kruskal Wallis Test (KWH) and Mann-Whitney U Test were used in the analysis of data that did not show normal distribution. Spearman's Correlation Coefficient was used when examining the relationships between variables that didn't come from the normal distribution. According to the research results, There was no significant relationship between emotional intelligence levels of mothers and fathers and emotional intelligence levels of child-ren. In the sub-dimensions of emotional intelligence scale applied to mothers, there are some differences according to the working status of the mothers and the education level of the mothers, According to the socioeconomic status of the family, there is no significant differen-ce. In the sub-dimensions of emotional intelligence scale applied to fathers, There are some differences according to the education level of the father and the socioeconomic status of the family. Emotional intelligence scale sub-dimensions applied to the child, It was determined that there was a difference according to the gender of the child the socio-economic status of the family, the working status of the mother, and the educational status of the mother and father.
Collections