Aktif öğrenme problem çalışma yapraklarının orta öğretim öğrencilerinin problem çözme süreci üzerine etkileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada yapılan öğrencilere benzer çalışma kağıtları üzerinden problemler örnek olarak çözüldükten sonra onların yeni problemlerle karşılaştıkları zaman benzer modeller oluşturup oluşturmayacaklarını araştırmaktır. Bu amaçla bir eğitim fakültesi sınıf öğretmenliğinde öğrenimlerini sürdürmekte olan öğrenciler bir lisenin öğrencileri çalışmada yer almıştır.Anket çalışması iki aşamadan oluşmaktadır. Birinci aşamasında öğrenciler açık uçlu sorulara yazılı olarak cevap vermeleri istenmiştir. İkinci aşamada ise rastgele erişim yöntemiyle seçilmiş öğrencilerle yarı yapılandırılmış mülakat yapılmıştır. Birinci aşama Trakya Bölgesi'nde bir ilçe lisesi ile Batı Anadolu'da orta ölçekli bir üniversitenin Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Bölümü'nde dördüncü dönemi okuyan öğrencilere uygulanmıştır.Anketlerden elde edilen verilerin değerlendirilmesinde Phenomenographic metot kullanılmıştır.Literatür taramasında genel tartışması yapılan problem çözme sürecine baktığımızda yapılması gerekenin problemin resimsel, fiziksel ve matematiksel modelini oluşturmak olduğu görülür. Birinci aşamada, resimsel model, sistemin karikatür resmi çizilir ve koordinat sistemi gösterilir. İkinci aşamada ise hareket diyagramı ( seçilen anlar için konum, hız vektörü ve ivme vektörü) veya kuvvet diyagramı verilir. Son aşama ise uygun matematiksel modelin oluşturulmasıdır. Zaman zaman matematiksel aşama uygun grafiklerle desteklenmelidir. Ancak yaptığımız çalışmada öğrencilerin doğal problem çözme şemasında bahsi geçen aşamalardan hemen hemen hiçbiri yoktur.Öğrenciler hem anket sorularına ve hem de mülakatlara verdikleri cevapların dikkatli analizinden sonra problemi bir an önce sonuçlandırma telaşı içinde oldukları gözlenmiştir.Öğrenciler fizik problemleriyle karşılaştıklarında, kendilerine bir çözüm haritası hazırlamaktan uzak, problemde verilen rakamlarla işlem yaparak sonuca ulaşma gayreti içerisindedirler. Böylece resimsel modeli ve fiziksel modeli atlayarak matematiksel modele geçmektedirler.Son olarak, lise öğrencilerinin anket ve mülakatta verdikleri cevapların genelde uyumlu olduğu tespit edilmiştir. Buradan çıkarılabilecek sonuç ise öğrencilerin anketi samimiyetle doldurduklarıdır. Bu anket çalışmalarına katılan öğrencilere çalışmaya katıldıkları için herhangi bir puan eklemesi yapılmamıştır.Anahtar kelimeler: Aktif Öğrenme, Problem Çözme, Çalışma Yaprakları This study aims on finding out whether students can transfer problem solving techniques given to them through worksheets for different problems that they are unfamilier. The students involved in this study were students enrolled in a high school and at the Afyon Kocatepe University General Physics classes.Data were collected using a written questionnaire and semi-structured interviews. Questionnaires were administered to students at the end of the Fall Semester in 2006-2007 academic year. Using the phenomenographic method student responses were analyzed to extract the information about how students solve the problems.In the literature considerable emphasis is placed on developing multiplerepresentation problem solving skills. The first step in problem-solving is to ask students to construct the pictorial and physical representations for a large number of problems. On the next step students practice turning a physical description of a problem into a mathematical representation such as converting a free-body diagram into Newton?s second law in component form. In our case, students make conversion in the opposite direction. They then invent a problem consistent with the equations. After the carefull analysis of data, it is noticed that students did not follow the steps in problem solving. More or less it seemed like they are in big hurry to solve the problem. They are not trying to map out the problem for a better understanding.The last thing to point out is that students were honest both in their responses to written questionnaire and in semi-structured interview.Keywords: Active learning, Solving Problems, Worksheets
Collections