Türkiye`deki yenilenebilir enerji kaynaklarının eğitimi ve öğretimi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Fosil yakıtların sınırlı rezervlerinin tüketilmesi ve çevresel etkileri yüzünden yenilenebilir enerji kaynaklarına (YEK) olan ilgi gün geçtikçe artmaktadır. Gelişmekte olan ülkeler arasında bulunan Türkiye, hızlı sanayileşme ve hızlı nüfus artısı sonucunda artmakta olan enerji talebini karşılamakta güçlük çekmektedir. Enerji talebinin karşılanması için YEK'in verimli şekilde kullanılması gerekmektedir. Ayrıca ülkemizdeki bilim adamları Araştırma-Geliştirme (Ar-Ge) çalışmalarıyla yenilenebilir enerjinin değerlendirilmesi için parlak bir gelecek ortaya koymaktadırlar. Fakat YEK'in gelecek nesillere hızlı ve erken yayımı, etkili eğitimi ve YEK'i öğretmede daha fazla ilgi gösterilmemektedir.Bu çalışmada, Türkiye'de YEK'in üniversite düzeyinde eğitim ve öğretiminin durumunu öğrenmek için anket hazırlanmış ve 14 üniversiteye uygulanmıştır. Elde edilen sonuçlar SPSS istatistik veri analiz programı ile analiz edilmiştir. Yapılan analiz sonucunda YEK konuları içinde jeotermal, güneş ve rüzgar enerjisi master seviyesinde eğitim sağlanmaktadır. Diğer YEK konuları ise lisans seviyesinde klasik mühendislik dersleri içinde öğretilmektedir. Öğretme Türkçe dilinde ve ansiklopedik seviyededir. Öğretim materyallerinin hazırlanması ve bulunması pahalı olması nedeniyle eğitim de problemler çıkmasına neden olmaktadır. Türkiye üniversitelerinde YEK üzerine diploma verilmemektedir. Bu nedenle Türkiye mühendislik diplomalarıyla yenilenebilir enerjisinden faydalanma yolundadır. Diplomanın olmaması bu konuda uzman kişilerin iş başına gelmelerini de etkilemektedir. Bu eğitim yetersiz sayılabilir, genişletilmeli ve gelecekte daha da güçlendirilmelidir. As a consequence of the environmental effects and the consumption of limited reserves of fossil fuel, the attention to Renewable energy sources (RES) has increased. As a developing country, Turkey suffers from meeting the increasing demand on energy because of rapid industrialization and growth in population. To meet the demand on energy sufficiently, renewable energy sources should efficiently be handled. Furthermore scientists display bright prospects to renewable energy with research and development in our country. Nevertheless there are difficulties on betimes and rapid transferring RES to next generations, efficient education of RES and interest on education of RES.In this study, a questionnaire developed and applied to 14 universities to get the RES education level at universities in Turkey. The results analyzed in SPSS, statistical data analyses software. As a result of the analyses, between the all RES topics only geothermal, solar and wind energy sources given as master degree education. Other RES topics are only a part of engineering lessons in bachelors degree education. Education level is encyclopedical and lessons are in Turkish language. There are some difficulties in finding and using the education materials with their high costs. In Turkish universities, there aren?t any diplomas particularly for RES. As a consequence Turkey follows up renewable energy with engineering diplomas. Without having such a diploma, specialist labour in renewable energy is missing. This sort of education is considered as insufficient and should be broaden and strengthen.
Collections