Eğitsel amaçlı sosyal medya kullanımı: Facebook örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, farklı öğrenim düzeyindeki üniversite öğrencilerinin Facebook kullanım amaçları, Facebook eğitsel kullanım amaçları ve Facebook sosyal ağının uzaktan eğitim aracı olarak kullanılmasına yönelik görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca öğrencilerin cinsiyet, yaş, öğrenim düzeyi, Facebook kullanım sıklığı, sürekli internet erişimine sahip olma durumu, Facebook'a bağlanırken kullanılan cihaz ve Facebook'ta geçirilen süre değişkenleri açısından Facebook kullanım amaçları ve eğitsel amaçlı Facebook kullanım düzeylerinde anlamlı ilişki olup olmadığı incelenmiştir. Bu amaçlar doğrultusunda araştırma Facebook sosyal ağına üyeliği bulunan yükseköğretim öğrencileri ile yürütülmüştür.Nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin birlikte kullanıldığı araştırmada veri toplama iki aşamadan oluşmaktadır. Birinci aşamada nicel verilerin toplanmasında Mazman (2009) tarafından Facebook kullanım amaçlarının belirlenmesi için geliştirilmiş olan `Facebook Kullanım Amacı Ölçeği`, yine Mazman (2009) tarafından eğitsel alanda Facebook kullanım amaçlarının belirlenmesi için geliştirilmiş olan `Facebook Eğitsel Amaçlı Kullanım Ölçeği` ve katılımcıların demografik özelliklerini belirlemek amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan `Kişisel Bilgi Formu` kullanılmıştır. Google Docs altyapısıyla oluşturulan form Facebook üzerinden öğrencilere ulaştırılmıştır. İkinci veri toplama aşamasını ise Facebook sosyal ağı üzerinden geliştirilen eğitim programına katılan öğrenciler oluşturmaktadır. Facebook üzerinden uzaktan eğitime katılan öğrencilere ders sonunda Google Docs sistemiyle oluşturulan değerlendirme formu uygulanarak görüşlerine başvurulmuştur. Araştırmanın nicel çalışma kısmında 1226,iinitel çalışma kısmında 48 yükseköğretim öğrencisi yer almaktadır. Elde edilen veriler SPSS 20.0 paket programı ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde yüzde, frekans, aritmetik ortalama, standart sapma, minimum ve maksimum değerler, Mann Withney U testi, Kruskall Wallis testi ve Spearman Rho Korelasyon analizlerinden yararlanılmıştır.Verilerin analizinden elde edilen bulgulara göre faktörler açısından yapılan analizlerde cinsiyet, yaş, öğrenim düzeyi, Facebook kullanım sıklığı, sürekli internet erişimine sahip olma durumu, Facebook'a bağlanırken kullanılan cihaz ve Facebook'ta geçirilen süre değişkenlerinde anlamlı farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Nitel bulgu sonuçlarına göre öğrenciler Facebook sosyal ağı üzerinden uzaktan eğitim olarak işlenilen derslerin verimli, iletişim ve etkileşimin yüksek, rahat ve farklı kişilerle sosyal olarak ders işlemenin olumlu olduğu genel görüşüne ulaşılmıştır. Nicel ve nitel bulgu sonuçlarının iletişim, sosyallik, çalışmalarına yönelik kullanımlarında verimli, işbirlikçi ders işlemenin sağlanabildiği, ders kaynak ve materyallerinin verimli kullanılabildiği sonuçlarına ulaşılmıştır. In this research, it was aimed to determine the views of university students at different education levels related with their Facebook usage purposes, their Facebook use for educational purposes and their use of Facebook social network as a distance education tool. In addition, it has been examined whether there is a meaningful relationship between Facebook usage goals and educational Facebook usage levels in terms of gender, age, education level, Facebook usage frequency, continuous internet accessibility, device used while connected to Facebook and time spent in Facebook. In line with these objectives, research has been conducted with higher education students who have membership in Facebook social network.Data collection in the research that uses both qualitative and quantitative research methods consists of two phases. Facebook Usage Aim Scale, which was developed by Mazman (2009) to collect quantitative data in the first stage, Facebook Usage Aim Scale, which was developed by Mazman (2009), Facebook Facebook Education Use Scale, which was developed by Mazman (2009) `Personal Information Form` prepared by the researcher has been used in order to determine. The form created with Google Docs infrastructure has been delivered to students via Facebook. The second data gathering phase is based on the Facebook social network, and the students who participate in the content and education program developed by the researcher. At the end of the course, students who participated in distance education via Facebook applied their opinions by applying evaluation form created with Google Docs system. In the quantitative study part of the study, 1226 and in the qualitative study part, 48 higheriveducation students participated. The obtained data were analyzed with SPSS 20.0 package program. In the analysis of the data, percentage, frequency, arithmetic mean, standard deviation, minimum and maximum values, Mann Withney U test, Kruskall Wallis test and Spearman Rho correlation analysis were used.According to the findings obtained from the analysis of the data in terms of the factors which are gender, age, level of education, Facebook usage frequency, having continuous internet access, it was found that there is a meaningful difference between the device used while connected to Facebook and the time spent on Facebook. According to the results of qualitative findings, it has been found out that the lessons that are processed as distance education through the Facebook social network are efficient, communication and interaction are high, comfortable and socially processed with different people. The results of quantitative and qualitative findings can be used efficiently for communication, sociability and studies, cooperative learning can be provided, and the course resources and materials can be used efficiently.
Collections