Introducing competition to a monopoly with motivation spillover
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez, rekabetin motivasyon, üretim ve karlılık üzerindeki etkilerini incelemektedir. Bu etkiler hemaçık, hem de kapalı pazarlar için ele alınmıştır. Başlangıç olarak iki ülke, iki firma varsayımıyapılmıştır. İlk olarak tekel bir pazar incelenmiş, daha sonra rekabetle birlikte oluşacak değişimleranaliz edilmiştir. Ana varsayımımız motivasyonun verimliliği arttıracağı ve birim maliyetleridüşüreceği yönündedir. Çalışmanın son bölümünde üç ve dört firmalı market yapıları daincelenerek ileri seviyede rekabetin etkileri de analiz edilmeye çalışılmıştır. Bu çalışmada; tekelinfirma açısından en karlı durum olduğu kabulüne ters olarak, rekabetin firma karlılığınıarttırabileceği gösterilmiştir. Ayrıca motivasyon dağılımı varsayımı altında, Cournot sonuçlarınıntersine, rekabet artışının sosyal refahı düşürebileceği gösterilmiştir. This paper examines how introduced competition effects the motivation, output and profit levels ofa monopolist for an open and closed economy. We consider two firm, two country model at thebeginning, where first the monopolist is analyzed and then the competition is introduced to themarket. We assume motivations are increasing the efficiency and hence decreasing the marginalcosts. Motivation is costly and decreasing returns to motivation is assumed. At the last part of thepaper, the extension of three and four firms competing is also analyzed with the intention ofanalyzing the effects of further competition. It is shown in this paper that, despite the believed factthat monopolist maximizes the profits, competition may increase the profit level of the Monopolistunder some assumptions. Given that these assumptions hold, the social welfare is positivelyeffected from competition more than anticipated. Under motivational spillover, it is also shown that,at a point competition may start to decrease the social welfare.
Collections