Show simple item record

dc.contributor.advisorAtiyas, İzak
dc.contributor.authorDoğan, Firat
dc.date.accessioned2020-12-10T09:30:23Z
dc.date.available2020-12-10T09:30:23Z
dc.date.submitted2009
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/234192
dc.description.abstractBu tez, rekabetin motivasyon, üretim ve karlılık üzerindeki etkilerini incelemektedir. Bu etkiler hemaçık, hem de kapalı pazarlar için ele alınmıştır. Başlangıç olarak iki ülke, iki firma varsayımıyapılmıştır. İlk olarak tekel bir pazar incelenmiş, daha sonra rekabetle birlikte oluşacak değişimleranaliz edilmiştir. Ana varsayımımız motivasyonun verimliliği arttıracağı ve birim maliyetleridüşüreceği yönündedir. Çalışmanın son bölümünde üç ve dört firmalı market yapıları daincelenerek ileri seviyede rekabetin etkileri de analiz edilmeye çalışılmıştır. Bu çalışmada; tekelinfirma açısından en karlı durum olduğu kabulüne ters olarak, rekabetin firma karlılığınıarttırabileceği gösterilmiştir. Ayrıca motivasyon dağılımı varsayımı altında, Cournot sonuçlarınıntersine, rekabet artışının sosyal refahı düşürebileceği gösterilmiştir.
dc.description.abstractThis paper examines how introduced competition effects the motivation, output and profit levels ofa monopolist for an open and closed economy. We consider two firm, two country model at thebeginning, where first the monopolist is analyzed and then the competition is introduced to themarket. We assume motivations are increasing the efficiency and hence decreasing the marginalcosts. Motivation is costly and decreasing returns to motivation is assumed. At the last part of thepaper, the extension of three and four firms competing is also analyzed with the intention ofanalyzing the effects of further competition. It is shown in this paper that, despite the believed factthat monopolist maximizes the profits, competition may increase the profit level of the Monopolistunder some assumptions. Given that these assumptions hold, the social welfare is positivelyeffected from competition more than anticipated. Under motivational spillover, it is also shown that,at a point competition may start to decrease the social welfare.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEkonomitr_TR
dc.subjectEconomicsen_US
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleIntroducing competition to a monopoly with motivation spillover
dc.title.alternativeMotivasyon dağılması varsayımı ile tekel pazarda rekabetin arttırılması
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmProfitability
dc.subject.ytmMonopolies
dc.subject.ytmMonopoly
dc.subject.ytmMotivation
dc.subject.ytmCompetition
dc.subject.ytmWelfare
dc.identifier.yokid349077
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universitySABANCI ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid249113
dc.description.pages50
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess