Compromise and attraction effects
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Uzlaşım etkisi, uç üzellikler tasıyan objelerdense orta özellikleri taşıyan objeleri seçmeye eğilimi ifade eder. Cazibe etkisiyse kendinden her yonüyle kütü bir alternatifi bulunan objeyi seçmeye yönelik eğilimi ifade eder. Bu iki etkinin de önemi ve geçerliliğine karşın, bunlar formel seçim modelleriyle ilişkilendirip, standart deger maksimizasyonu modeline üstün gelip gelmediği test edilmemiştir. Flash bellekler uzerine bir anket düzenleyerek, (1) bu iki etkinin geçerliliğini, (2) WARP'ı ihlale sebep olabileceklerini ve (3) hiç bir seçim modelinin her durumda standart değer maksimizasyonuna üstün gelmediğini gösterdik.Anahtar Kelimeler: Uzlaşım Etkisi, Cazibe Etkisi, Deneysel Ekonomi, Davranışsal Pazarlama The Compromise Effect denotes the tendency to choose the intermediate object rather than the extreme object in a choice set. The Attraction Effect denotes the tendency to choose the object which has a worse alternative according to the desirable attributes in the choice set. Despite the validity and importance of this phenomenon it is neglected to incorporate both the Compromise and Attraction Efects in formal choice models and to test whether such models outperform the standard value maximization model. Employing a survey on USB's in this article, we suggest that (1) both the Compromise and Attraction Effects are valid (2) The violation of WARP is possible, (3) none of the models outperform others while there are cases that standard value maximization outperforms others.Keywords: Compromise Effect, Attraction Effect, Experimental Economics, Behavioral Marketing
Collections