Show simple item record

dc.contributor.advisorKıbrıs, Özgür
dc.contributor.authorDuran, Rüştü
dc.date.accessioned2020-12-10T09:29:28Z
dc.date.available2020-12-10T09:29:28Z
dc.date.submitted2011
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/233466
dc.description.abstractUzlaşım etkisi, uç üzellikler tasıyan objelerdense orta özellikleri taşıyan objeleri seçmeye eğilimi ifade eder. Cazibe etkisiyse kendinden her yonüyle kütü bir alternatifi bulunan objeyi seçmeye yönelik eğilimi ifade eder. Bu iki etkinin de önemi ve geçerliliğine karşın, bunlar formel seçim modelleriyle ilişkilendirip, standart deger maksimizasyonu modeline üstün gelip gelmediği test edilmemiştir. Flash bellekler uzerine bir anket düzenleyerek, (1) bu iki etkinin geçerliliğini, (2) WARP'ı ihlale sebep olabileceklerini ve (3) hiç bir seçim modelinin her durumda standart değer maksimizasyonuna üstün gelmediğini gösterdik.Anahtar Kelimeler: Uzlaşım Etkisi, Cazibe Etkisi, Deneysel Ekonomi, Davranışsal Pazarlama
dc.description.abstractThe Compromise Effect denotes the tendency to choose the intermediate object rather than the extreme object in a choice set. The Attraction Effect denotes the tendency to choose the object which has a worse alternative according to the desirable attributes in the choice set. Despite the validity and importance of this phenomenon it is neglected to incorporate both the Compromise and Attraction Efects in formal choice models and to test whether such models outperform the standard value maximization model. Employing a survey on USB's in this article, we suggest that (1) both the Compromise and Attraction Effects are valid (2) The violation of WARP is possible, (3) none of the models outperform others while there are cases that standard value maximization outperforms others.Keywords: Compromise Effect, Attraction Effect, Experimental Economics, Behavioral Marketingen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEkonomitr_TR
dc.subjectEconomicsen_US
dc.titleCompromise and attraction effects
dc.title.alternativeUzlaşım ve cazibe etkileri
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİktisat Anabilim Dalı
dc.subject.ytmEconomy
dc.subject.ytmExperimental methods
dc.subject.ytmCompromise effect
dc.subject.ytmGravity models
dc.subject.ytmMarketing
dc.subject.ytmBehavioral finance
dc.identifier.yokid402940
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universitySABANCI ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid310830
dc.description.pages61
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess