Mehmet Nadir and his periodical the Nümune-i Terakki within the context of the Hamidian era
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, öncelikle, Geç Osmanlı Dönemi'nin önemli eğitim ideologlarından biri olan Mehmet Nadir'in yayınladığı Nümune-i Terakki dergisi hakkında metinsel ve kavramsal bir analiz yürütmeyi amaçlıyor. Nümune-i Terakki dergisi; 1887 ve 1888 yıllarında II. Abdülhamit devrinde açılan en önemli Müslüman özel okullardan olan Nümune-i Terakki Mektebi'nin yayın organı olarak ortaya çıkmıştır. Dergi birçok açıdan bulunduğu dönemin modernizasyon çabalarının doğal ve çelişkisel sonuçları ile örtüşür niteliktedir. Bu bağlamda, çalışma ile, metinsel analizlerin ve Nadir'in biyografik incelemesinin ışığında, II. Abdülhamit döneminde yapılan eğitim reformlarının etkilerinin de ortaya konması amaçlanmaktadır. Dergide bulunan belli başlı olguların incelenmesi çağdaş okurların II. Abdülhamit döneminde yapılan eğitim reformlarını anlamlandırması açısından önemlidir. Bu çerçevede, öncelikle, İslam modernizmi düşüncesi eğitim yapılandırma süreci açısından ele alınacak, ikincil olarak çocukluğun ve gençliğin sosyal birer kategori olarak ayrışması ve konumlandırılması dönemin koşulları içerisinde değerlendirilecektir. Bu çalışma son olarak farklı eğitim yaklaşımları ve gelecek nesillere aktarılmaya çalışılan ahlaki değerleri II. Abdülhamit döneminin sosyo-politik yapısı bağlamında anlamayı umuyor.Anahtar Sözcükler: Eğitim Tarihi; Çocuk Dergileri, İslam Modernizmi, II. Abdülhamid Dönemi, Geç Osmanlı Dönemi This study, primarily, aims to carry out a descriptive and a textual analysis of the Nümune-i Terakki: A children's periodical published by Mehmet Nadir, one of the most significant ideologues of education in the Late Ottoman Empire. The periodical was published between 1887 and 1888 as a school periodical belonging to Nümune-i Terakki Mektebi, the mother of the periodical and one of the most significant Muslim private schools in the Hamidian era. On a number of aspects the Nümune-i Terakki reflects the natural and conflictual results of modernization efforts in parallel with its era. This study attempts to define, the unrevealed success of Mehmet Nadir in the field of pedagogy with the textual analysis and the biographical information of Nadir. Besides, revealing certain aspects in the periodical will guide contemporary readers in deducing the Hamidian educational reforms. Firstly the Islamic modernism idea will be discussed in the light of educational restructuring, secondly, the position of children and youth as social categories will be analyzed as a natural result of the era. Lastly, by this analysis, this study hopes to apprehend different education methodologies and moral norms that were wished to be accumulated to future generations in the context of the socio-political structure of the Hamidian era.Keywords: Education History; Children's Periodicals; Islamic Modernism; Hamidian Era;Late Ottoman Empire
Collections