Show simple item record

dc.contributor.advisorSomel, Selçuk Akşin
dc.contributor.authorYerli, Didem
dc.date.accessioned2020-12-10T09:26:05Z
dc.date.available2020-12-10T09:26:05Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/230666
dc.description.abstractBu çalışma, öncelikle, Geç Osmanlı Dönemi'nin önemli eğitim ideologlarından biri olan Mehmet Nadir'in yayınladığı Nümune-i Terakki dergisi hakkında metinsel ve kavramsal bir analiz yürütmeyi amaçlıyor. Nümune-i Terakki dergisi; 1887 ve 1888 yıllarında II. Abdülhamit devrinde açılan en önemli Müslüman özel okullardan olan Nümune-i Terakki Mektebi'nin yayın organı olarak ortaya çıkmıştır. Dergi birçok açıdan bulunduğu dönemin modernizasyon çabalarının doğal ve çelişkisel sonuçları ile örtüşür niteliktedir. Bu bağlamda, çalışma ile, metinsel analizlerin ve Nadir'in biyografik incelemesinin ışığında, II. Abdülhamit döneminde yapılan eğitim reformlarının etkilerinin de ortaya konması amaçlanmaktadır. Dergide bulunan belli başlı olguların incelenmesi çağdaş okurların II. Abdülhamit döneminde yapılan eğitim reformlarını anlamlandırması açısından önemlidir. Bu çerçevede, öncelikle, İslam modernizmi düşüncesi eğitim yapılandırma süreci açısından ele alınacak, ikincil olarak çocukluğun ve gençliğin sosyal birer kategori olarak ayrışması ve konumlandırılması dönemin koşulları içerisinde değerlendirilecektir. Bu çalışma son olarak farklı eğitim yaklaşımları ve gelecek nesillere aktarılmaya çalışılan ahlaki değerleri II. Abdülhamit döneminin sosyo-politik yapısı bağlamında anlamayı umuyor.Anahtar Sözcükler: Eğitim Tarihi; Çocuk Dergileri, İslam Modernizmi, II. Abdülhamid Dönemi, Geç Osmanlı Dönemi
dc.description.abstractThis study, primarily, aims to carry out a descriptive and a textual analysis of the Nümune-i Terakki: A children's periodical published by Mehmet Nadir, one of the most significant ideologues of education in the Late Ottoman Empire. The periodical was published between 1887 and 1888 as a school periodical belonging to Nümune-i Terakki Mektebi, the mother of the periodical and one of the most significant Muslim private schools in the Hamidian era. On a number of aspects the Nümune-i Terakki reflects the natural and conflictual results of modernization efforts in parallel with its era. This study attempts to define, the unrevealed success of Mehmet Nadir in the field of pedagogy with the textual analysis and the biographical information of Nadir. Besides, revealing certain aspects in the periodical will guide contemporary readers in deducing the Hamidian educational reforms. Firstly the Islamic modernism idea will be discussed in the light of educational restructuring, secondly, the position of children and youth as social categories will be analyzed as a natural result of the era. Lastly, by this analysis, this study hopes to apprehend different education methodologies and moral norms that were wished to be accumulated to future generations in the context of the socio-political structure of the Hamidian era.Keywords: Education History; Children's Periodicals; Islamic Modernism; Hamidian Era;Late Ottoman Empireen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectTarihtr_TR
dc.subjectHistoryen_US
dc.titleMehmet Nadir and his periodical the Nümune-i Terakki within the context of the Hamidian era
dc.title.alternativeII. Abdülhamid dönemi bağlamında Mehmet Nadir ve Nümune-i Terakki dergisi
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentTürkiye Çalışmaları Anabilim Dalı
dc.subject.ytmMagazines
dc.subject.ytmOttoman Period
dc.subject.ytmNumune-i Terakki magazine
dc.subject.ytmMehmet Nadir
dc.subject.ytmOttoman history
dc.subject.ytmInnovation
dc.subject.ytmModernism
dc.subject.ytmEducational history
dc.subject.ytmAbdülhamid II
dc.subject.ytmChild magazines
dc.identifier.yokid10100148
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universitySABANCI ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid432382
dc.description.pages109
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess