The creation and the eradication of a performance: An analysis of the exhibition human animal
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Performans ve çağdaş dansın disiplinlerarası yaklaşımını benimsediğim çalışmalarımda, iç içe geçmiş olan bu iki alanın, beden merkezli ve uçucu doğaya sahip karakterlerini kendi sanat pratiğimde gözlemleme imkanını bu tez aracılığı ile buldum. Yaratım sürecinin ardından yokoluşa doğru bir eğilimin olması, sanatın hayat ile olan ilişkisi üzerine düşünmemi sağladı. Hayatın, doğum ile başladığı andan itibaren, ölüme yaklaşmasını, özellikle yiyecek kullandığım çalışmalarımda gözlemledim. Yiyeceğin, tıpkı beden veya sanat eseri gibi kalıcı olmayan, çürümeye ve yokolmaya yakın doğası, performans ve yemek ilişkisi üzerinde durmama neden oldu. Bedenin alan ile olan ilişkisi, yaratımlarımın ana eksenini oluştururken, 'potansiyel performans alanı yaratımı' sanat pratiğimin ana unsuru olarak belirdi. Potansiyel performans alanı yaratmak üzere beden üzerinden düşünerek yerleştirme, video ve fotoğraf gibi alanlarlardan yararlanarak, İnsan Hayvanı adlı sergimde bu çalışmalara yer verdim. In this thesis, I've found the opportunity to observe the body oriented and ephemeral nature of my own art practices which adopt the interdisciplinary approach of two intertwined fields: performance and contemporary dance. The inevitable annihilation that follows creation made me contemplate about the relationship between life and art. I've recognized the fact that life, beginning with birth, slowly approaches death particularly observed in my works concerning food. The ephemeral, gradually rotting and perishing nature of food, just like that of a body and artwork has led me to elaborate on the the relationship between food and performance. While the interaction of the body with space constituted the basis of my creations, the creation of a potential performance space has emerged as the core element in my art practice. With the intent to create a potential performance space, I've pondered on the basis of body, benefited from fields such as video and photography and displayed these works in my exhibition titled Human Animal.
Collections