Effect of tense, aspect and aspectual class on event knowledge activation: A study with turkish adults
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada kip, görünüş ve sözcüksel görünüşün olay bilgisi etkinleşmesine etkisini incelemeyi hedefledik. Bu amaçla katılımcıların tek kelimeden oluşan cümlelerle öncellendiği ve ses ile çevresel hedef kelimelere tepki verdiği kısa uyarıcı başlangıçlı desenkronizasyon (SOA) deneyi gerçekleştirdik. Görünüş, kip, ve öncel ve hedef kelimeler arasındaki alakalılık durumuna göre tepki sürelerini analiz ettik. Katılımcıların hafıza genişliği geriye doğru sayı dizisi testi ile ölçülerek analizlere eklenmiştir. Kip, görünüş ve alakalılıkların tepki sürelerine kayda değer bir etkisi olmadığını, dolayısıyla bilince gizli uzamsal argümanların etkinleşmesinde etkisi olmadığını tespit ettik. Fakat, sözcüksel görünüş seviyesinde, durum bildiren fiiller durum bildirmeyen fiillere (devinimler, edinimler ve ani değişimler) göre daha fazla öncelleyici etki göstermiştir. In this study we aimed to investigate effects of tense, aspect and lexical aspect on the activation of event knowledge. To this end, we conducted a short stimulus onset asynchrony (SOA) experiment, in which participants encountered a one-word sentence as a prime and reacted to a locational target word via speech. We analyzed response times with respect to aspect, tense and relatedness between prime and target words. Participants' memory spans, measured by a backward digit span task, were also included in the analyses. We found out that tense, viewpoint aspect and relatedness had no significant effect on reaction times, hence on the level of activation of latent locational arguments. However, at the level of lexical aspect, stative verbs showed more priming effect on locational nouns as compared to non-stative verbs (activities, accomplishments and achievements).
Collections