Show simple item record

dc.contributor.advisorTemürcü, Ceyhan
dc.contributor.authorYöntem, Şevki
dc.date.accessioned2020-12-10T09:13:18Z
dc.date.available2020-12-10T09:13:18Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/225286
dc.description.abstractBu çalışmada kip, görünüş ve sözcüksel görünüşün olay bilgisi etkinleşmesine etkisini incelemeyi hedefledik. Bu amaçla katılımcıların tek kelimeden oluşan cümlelerle öncellendiği ve ses ile çevresel hedef kelimelere tepki verdiği kısa uyarıcı başlangıçlı desenkronizasyon (SOA) deneyi gerçekleştirdik. Görünüş, kip, ve öncel ve hedef kelimeler arasındaki alakalılık durumuna göre tepki sürelerini analiz ettik. Katılımcıların hafıza genişliği geriye doğru sayı dizisi testi ile ölçülerek analizlere eklenmiştir. Kip, görünüş ve alakalılıkların tepki sürelerine kayda değer bir etkisi olmadığını, dolayısıyla bilince gizli uzamsal argümanların etkinleşmesinde etkisi olmadığını tespit ettik. Fakat, sözcüksel görünüş seviyesinde, durum bildiren fiiller durum bildirmeyen fiillere (devinimler, edinimler ve ani değişimler) göre daha fazla öncelleyici etki göstermiştir.
dc.description.abstractIn this study we aimed to investigate effects of tense, aspect and lexical aspect on the activation of event knowledge. To this end, we conducted a short stimulus onset asynchrony (SOA) experiment, in which participants encountered a one-word sentence as a prime and reacted to a locational target word via speech. We analyzed response times with respect to aspect, tense and relatedness between prime and target words. Participants' memory spans, measured by a backward digit span task, were also included in the analyses. We found out that tense, viewpoint aspect and relatedness had no significant effect on reaction times, hence on the level of activation of latent locational arguments. However, at the level of lexical aspect, stative verbs showed more priming effect on locational nouns as compared to non-stative verbs (activities, accomplishments and achievements).en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectDilbilimtr_TR
dc.subjectLinguisticsen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleEffect of tense, aspect and aspectual class on event knowledge activation: A study with turkish adults
dc.title.alternativeOlay etkinleşmesinde zaman, görünüş ve görünüşsel sınıfların etkisi: Türk yetişkinlerle bir çalışma
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentBilişsel Bilim Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10071295
dc.publisher.instituteEnformatik Enstitüsü
dc.publisher.universityORTA DOĞU TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid387501
dc.description.pages90
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess