Understanding conceptual processes through identity judgments via behavioral and neurophysiological methods
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu doktora tezi, aynılık yargıları üzerinden kavramsal süreçlerin bilişsel ve nöral temellerini anlamayı amaçlamaktadır. Aynılık yargıları literatürde uzamzamansal mesafeden ve benzerlikten etkilenen zorlu felsefi problemlerdir. Katılımcılardan öncelikle hazırlanan Kavramsal Eğilim Testi (KET) çerçevesinde sunulan 48 önermeye beşli Likert Skalasında (1: kesinlikle katılıyorum; 5: kesinlikle katılmıyorum) yanıt vermeleri istenmiştir. 48 önermeden yarısı aynıdır diğer yarısı farklıdır olarak sunulmuştur. KET sonrasında katılımcılardan literatürde Theseus'un gemisi olarak geçen paradoksal yazınsalı yine aynı skalada değerlendirmeleri istenmiştir. Kavramsal Eğilim Testinin uygulanmasının amacı katılımcıların paradoksa verdikleri yanıtı tahmin edebilecek bir model sağlamaktır. Bilişsel Bilimler alanındaki temel yaklaşımlardan biri olan Topraklanmış Biliş paradigmasını test edebilmek için: metinsel, vücutsal etkileşim ve görsel sunum olmak üzere üç farklı deneysel tasarım geliştirilmiş ve uygulanmıştır. Elde edilen sonuçların sadece görsel sunum yapılan testlerin normal örüntü dışında bir etkiye sahip olduğunu ortaya koymuştur. Verilen yanıtlar farklı modelleme yöntemleriyle (discriminant analizi, karar ağacı ve nöral ağ analizi) başarılı bir şekilde modellenmiştir. Yapılan davranışsal çalışmalara ek olarak KET esnasında nörofizyolojik testler (EEG/ERP ve fNIRS) uygulanmıştır. Elde edilen sonuçlar katılımcıların aynı-farklı kutuplaşması ve katılma eğilimi üzerinde farklı nöral sistemlerin nörofizyolojik seviyede farklı etkilere neden olduğunu ortaya koymuştur. Ek olarak, elde edilen bulgular Topraklanmış Biliş paradigması açısından tartışılmıştır. This dissertation aims to understand the cognitive and neural underpinnings of conceptual processes during identity judgments. Identity judgments are challenging philosophical problems that are influenced by several factors including spatiotemporal proximity and similarity. Initially, participants were asked to respond to a set of propositions (Conceptual Tendency Test, (CTT)) that were directly related to the core concept of identity, on a 5-point-Likert-scale (from 1 (totally agree`) to 5 (`totally disagree`)), in two versions: one with `same`, one with `different`, e.g., `A piece of paper bent over three times is the same/different`. Subsequently, they were presented with the seemingly paradoxical `Ship of Theseus` narrative about the identity of a ship over time, and had to respond to it. The purpose of the CTT was to predict and model the responses of participants to the narrative. In order to test a central tenet of the Grounded Cognition paradigm in Cognitive Science, the narrative was presented in various modalities: textual, bodily-interactive, visual. Results revealed resilient response patterns for the Ship of Theseus narrative despite varying modality; only visual demonstration had an impact. Responses to the narrative could be modeled successfully by a variety of methods (Discriminant Analysis; Decision Tree; Neural Network). In addition to these behavioral methods, neurophysiological assessments were made based on EEG/ERP and optic neuroimaging (fNIRS), during the CTT. The polarity of identity statements (same/different) revealed behavioural and neurophysiological differences in the responses of participants, indicating relevant brain systems taking part in the neural processing of identity judgments. Implications for the Grounded Cognition paradigm are discussed.
Collections