Modernite, çocuk ve reklam
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma modernitenin çocuğa bakışını ve onu kavramlaştırıp tanımlamasını reklamlardan hareket ederek belirlemeyi konu edinir. Televizyonda içinde çocukların rol aldığı reklamlar çalışmanın evrenini oluşturur. Nitel araştırma yöntemlerinden gözlem ve doküman analizinin birlikte kullanılarak yapılan araştırmada reklamlarda oluşturulan çocuk kavramıyla ilgili önemli bulgular elde edilmiştir. Bu bulgular; özellikle reklamlarda çocukların saflığı, afacanlığı, sevimliliği, tüketiciliği ve aile ile ilgili yönleri üzerinde yoğunlaşmaktadır. Televizyon reklamlarında modernitenin akılcılık, birey, teknik,- gibi özellilerinin çocuklara yansıtıldığı gözlemlenmiştir. Daha da önemlisi ortaya konan çocuk kavramı genellikle saflık, sevimlilik, korunmaya muhtaç olma, tüketicilik, aileye ve özellikle anneye bağlılık,... gibi unsurlar açısından modernitenin çocuk kavramıyla da örtüşmektedir. Anahtar Kelimeler Modernite, Reklam, Çocuk, Televizyon. This subject of this thesis is to describe how the concept of child İs constructed and defined in modernism using commercials. The universe of the study is television commercials where children play. Important data about the concept of child constructed in commercials are collected through observation and documentary analysis both of which are qualitative research methods. These findings mostly consist of the purity of children, their naughtiness, their cuteness, and family relations. It is observed that the characteristics of modernism such as rationalism, individualism, technique... etc. are reflected to children. The most important finding is that the concept of the child constructed through commercials goes hand in hand with the concept of child in modernism by means of parameters such as purity, cuteness, being in need of protection, consumer, and dependence to family, and especially to mother. Key words Modernism, Commercials, Child, Television.
Collections