Show simple item record

dc.contributor.advisorErjem, Yaşar
dc.contributor.authorGönder, Ali Levent
dc.date.accessioned2020-12-10T08:20:18Z
dc.date.available2020-12-10T08:20:18Z
dc.date.submitted2004
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/221211
dc.description.abstractBu araştırma modernitenin çocuğa bakışını ve onu kavramlaştırıp tanımlamasını reklamlardan hareket ederek belirlemeyi konu edinir. Televizyonda içinde çocukların rol aldığı reklamlar çalışmanın evrenini oluşturur. Nitel araştırma yöntemlerinden gözlem ve doküman analizinin birlikte kullanılarak yapılan araştırmada reklamlarda oluşturulan çocuk kavramıyla ilgili önemli bulgular elde edilmiştir. Bu bulgular; özellikle reklamlarda çocukların saflığı, afacanlığı, sevimliliği, tüketiciliği ve aile ile ilgili yönleri üzerinde yoğunlaşmaktadır. Televizyon reklamlarında modernitenin akılcılık, birey, teknik,- gibi özellilerinin çocuklara yansıtıldığı gözlemlenmiştir. Daha da önemlisi ortaya konan çocuk kavramı genellikle saflık, sevimlilik, korunmaya muhtaç olma, tüketicilik, aileye ve özellikle anneye bağlılık,... gibi unsurlar açısından modernitenin çocuk kavramıyla da örtüşmektedir. Anahtar Kelimeler Modernite, Reklam, Çocuk, Televizyon.
dc.description.abstractThis subject of this thesis is to describe how the concept of child İs constructed and defined in modernism using commercials. The universe of the study is television commercials where children play. Important data about the concept of child constructed in commercials are collected through observation and documentary analysis both of which are qualitative research methods. These findings mostly consist of the purity of children, their naughtiness, their cuteness, and family relations. It is observed that the characteristics of modernism such as rationalism, individualism, technique... etc. are reflected to children. The most important finding is that the concept of the child constructed through commercials goes hand in hand with the concept of child in modernism by means of parameters such as purity, cuteness, being in need of protection, consumer, and dependence to family, and especially to mother. Key words Modernism, Commercials, Child, Television.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectReklamcılıktr_TR
dc.subjectAdvertisingen_US
dc.subjectSosyolojitr_TR
dc.subjectSociologyen_US
dc.titleModernite, çocuk ve reklam
dc.title.alternativeModernism, commercials and child
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentSosyoloji Anabilim Dalı
dc.subject.ytmAdvertisements
dc.subject.ytmModernity
dc.subject.ytmTelevision
dc.subject.ytmTelevision advertisements
dc.subject.ytmChildren
dc.identifier.yokid163476
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityMERSİN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid147314
dc.description.pages130
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess