Empatik beceri eğitiminin okul öncesi dönemdeki çocukların empatik becerilerine ve sorun davranışlarına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalısmada empatik beceri egitiminin okul öncesi dönemdeki çocuklarınempatik becerilerini artırıp artırmadıgı ve sorun davranıslarını azaltıp azaltmadıgıincelenmistir. Arastırmaya Mersin'de bulunan 4 özel krese devam etmekte olan 5-6yaslarında toplam 51 kres ögrencisi katılmıstır.Arastırmada ön-test son-test kontrol gruplu arastırma deseni kullanılmıstır.Egitim programına baslamadan önce bütün çocukların empatik beceri düzeyleriölçülmüstür. Es zamanlı olarak sorun davranısları belirlemek üzere anne babalardan veögretmenlerden Conners Anababa ve Ögretmen derecelendirme ölçümleri alınmıstır.Çalısmada çocukların empatik becerilerini ölçebilmek için yüz ifadelerini tanıma,öykülerdeki kahramanların duygularını teshis etme ve duruma uygun empatik tepkiyiverebilme yeteneklerini degerlendiren bir batarya olusturulmustur. Bu batarya içerisinde 4temel duyguyu (mutluluk, üzüntü, öfke, korku) ifade eden fotograflar ve öykülerbulunmaktadır. Uygulama grubundaki çocuklara 5 kisilik gruplar halinde haftada 3 gün 30dakika empati egitimi verilirken kontrol grubuna böyle bir egitim verilmemistir. Empatikbeceri egitimi tamamlandıktan sonra hem deney hem de kontrol grubunun empatik beceridüzeyleri tekrar ölçülmüstür. Yine es zamanlı olarak anne babalardan ve ögretmenlerdenConners Anababa ve Ögretmen derecelendirme ölçümleri tekrar alınmıstır. BulgularEmpatik beceri egitiminin okul öncesi dönemdeki çocukların empatik becerileriniartırdıgını göstermistir.Kontrol grubunun Conners Anababa Derecelendirme ölçümleri geridönmediginden ve kontrol grubu ögretmenlerinden birinin ön-test ve son-testte yaptıgıdegerlendirmeler her madde için birebir aynı oldugundan uygulama ve kontrol gruplarıdavranım sorunları açısından karsılastırılamamıstır. Uygulama grubunun Conners Anababave Ögretmen Derecelendirme Ölçegi ön ve son-test sonuçları t testi ile karsılastırılmıs,Conners Ögretmen Derecelendirme ölçegi ?davranım sorunları? ve ?hiperaktivite? altölçeklerinden alınan puanların ön-testten son-teste anlamlı sekilde düstügü görülmüstür.Conners anababa derecelendirme ölçegi sonuçları ise sadece ?kaygı düzeyi? alt ölçegindeön-testten son-teste anlamlı bir düsüs oldugunu göstermistir. The purpose of the study was to examine whether empathy training increasepreschoolers? empathic skills and decrease their conduct problems. The sample wasconsisted of 51 preschoolers from four different child care centre in Mersin, Turkey. Apretest-posttest control group design was utilized. Before the training, children?s empathicskills were assessed by a picture-story measure including 4 photographs expressing fourbasics emotions and four stories in which a child experiencing one of these four basicemotions (happy, sad, angry, afraid). Children?s conduct problems were also evaluated byConners? Teacher Rating Scale and Conners? Parent Rating Scale. The training groupreceived the empathy education 3 times a week in 30 minute sessions over a 2 monthperiod.After the training, children?s empathic skills and conduct problems were assessedagain. As predicted, results indicated that empathy training increased preschoolers?empathic skills and decreased conduct problems.
Collections