Pierre Bourdieu`nun sosyolojik yaklaşımından hareketle mizah beğenisi/tüketimi üzerine bir alan çalışması: Mersin örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada Bourdieu?nun kavramsallaştırmasıyla farklı sosyal sınıf ve konumlardaki bireylerin habitusları dolayısıyla farklı beğeni kültürlerine (taste cultures) sahip oldukları, dolayısıyla da kültürel tüketimlerinin farklılaştığı savı üzerinden bireylerin mizahi ürün tüketimleri ve beğenileri tespit edilmeye çalışılmıştır. Kültürel tüketim ise, katılımcılara uygulanan anket aracılığıyla, farklı mizahi türlere ilişkin tutum ve davranışları ile seçilen mizahi örneklere ilişkin repertuar ve tutumları çerçevesinde ele alınmıştır. Mersin kentinde farklı sosyo-demografik özelliklere sahip 300 kişi ile gerçekleştirilen saha çalışması sonucunda elde edilen bulgulara göre, farklı sermaye tür ve miktarlarına bağlı olarak farklı sınıf habituslarına sahip bireylerin mizahi ürünlere yönelik tüketim davranışı ve tutumlarının farklılaştığı görülmüştür. Ancak Batıda yapılan benzer çalışmalardan farklı olarak, görülen farklılaşmalar çok düşük düzeylerde kalmıştır. Bu durum özellikle kültürel sermayenin temel kaynağı olarak değerlendirilen öğrenim süresi ve niteliğinin Türkiye?de, kültürel tüketimlerde farklılaşmaya neden olan kültürel/eğitimsel sermayenin miktar ve niteliğini arttırmakta yetersiz kaldığını düşündürmektedir.Anahtar Sözcükler: mizah, beğeni, kültürel sermaye, ekonomik sermaye, habitus, mizahi habistus, yatkınlık teorisi, Mersin The study aims at determining the consumption and taste of humourous products by individuals from different social classes with the conceptualization of Bourdieu building on the argument that individuals from different social classes and status have different tastes cultures and thus their cultural consumptions also differ from each other. In the study, cultural consumption is analyzed through the questionnaire applied to the PARTİCİPANTS within the framework of their attitude and behaviors towards different humour types together with the repertoir of and attitude towards humour examples. According to the findings collected from the fieldwork carried out with 300 people who are living in Mersin and having different socio-demographic features, it is found that individuals having different class habitus related to different types and amount of capital have different attitudes and behaviours of consumption towards humour products. However, these differentiations (or distinction) remained at very low levels in contradiction to similar studies carried out in the West. This brings into mind that especially the length and quality of education which is regarded as the main source of insufficiency in increasing the amount and quality of cultural/educational capital which causes differentiation in cultural consumption in Turkey.Key words: humour, taste, cultural capital, economical capital, habitus, humourous habitus, disposition theory, Mersin
Collections