Kamu spotlarının çocukların düşünce ve davranışları üzerindeki etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İletişimteknolojilerindekigelişmelerebağlıolarak, kitleiletişimaraçlarıileortakkültürkodlarıoluşmuştur.Dolayısıylaortakdüşünceler, kavramlar, davranışlar, inançlar vs. oluşmaktadır.Bu da tüketiminküreselleşmesiniberaberindegetirmiştir.Kültürendüstrisininürünleridünyanın her yerindeküreseliletişimkanalarıiletüminsanlarasunulmaktadır.Bu kültürendüstrisindençocuklarçoketkilenmektedir.Kültürelhomojenleşmeninetkisiyleçocuklarıngelecektenasılbireylerolacaklarına, kitleiletişimaraçlarınınetkisibüyüktür.Çocuklarındüşünceyapıları, hayatabakışaçıları, değeryargılarıkitleiletişimaraçlarıileşekillenmektedir.Çocukların, reklamlardançoketkilenmesinedeniyle,çocuklarayönelikreklamfaaliyetleri her geçengünartmaktadır.Ayrıcareklamcılariçinçocuğunanlamıfarklıdır.Çocuk, yetişkinlereyönelikpazarlamafaaliyetlerinisevimlikılabilenvarlıktırveyetişkinlereulaşabilmekiçinbirköprüolarakgörülmektedir.Bu bağlamdadeğerlendirildiğindesosyalmesajlarverenkamuspotlarındanetkilenençocuklar, aileleriüzerindebüyüketkiyaratabilir.Dolayısıylageleceğinyetişkinleriolacakçocuklar, küçükyaşlardakamuspotlarındanetkilenerekkendigeleceklerinidahasağlıklıkurabilirler.Kamuspotlarıaracılığıiletoplumuşekillendirmeyeçocuklardanbaşlamakdahakalıcısonuçlarortayaçıkarabilir.Bu çalışmailekamuspotlarınınçocuklarındüşüncevedavranışlarıüzerindenasılbiretkiyarattığıaraştırılmıştır.Bu araştırmakapsamında;reklamlar, reklamlarınçocuklarüzerindekietkileri, sosyalpazarlamavetutumkavramlarıileilgililiteratürçalışmasıyapılmıştır.Bu araştırmada; Mersin'deyaşayan 4 ile 12 yaşarasıyirmidörtçocukilederinlemesinegörüşmeyapılmıştır.Çocuklara; yiyecek, içecek, obezite, sigaraveemniyetkemeriileilgiligörsellergösterilmişvebugörsellerebağlıolarakkonuileilgiligörüşleriöğrenilmiştir.AnahtarKelimeler: Çocuk, Reklam, SosyalPazarlama, KamuSpotu Duetothedevelopments in communicationtechnologies, commonculturecodeshavebeenformedwithinthemassmedia. Therefore, commonthoughts, concepts, behavioursandbeliefshavebeenemerging. This in turn has broughtabouttheglobalization of consumption. Products of thecultureindustryareofferedtoallpeopleviathechannel of globalcommunicationallovertheworld. There is a beliefthatchildrenare of themostinfluencedbythiscultureindustry. Theimpact of massmediacombinedwithculturalhomogenization can be seentoinfluencechildren'sindividualities as well as theirfuturedevelopment. Specificallychildren'sstructures of thinking, outlook on life and moral judgements can be shapedbymassmedia.Children can be foundto be mostsuceptabletoadvertisementsandtherefore, advertisingactivitiesforchildrenareincreasingdaybyday. Inaddition, themeaning of `child` is differentforadvertisers. A child is accepted as an assetthat makesmarketingactivitiesforadults acceptablewherethechildacts as a conduittoreachtheadults. Whenconsidered in thiscontext, childrenthatareaffected by publicannouncements giving socialmessages can have a majorimpact on their families. Thus, theseadults of thefuture, can establishtheirfuture self by theinspirationtheygained fromthe publicannouncements as a child. Soinitiallytargetingchildrentoshapesocietythroughpublicannouncements can thereforerevealmorepermanent results.Thisstudyinvestigatestheimpact of publicannouncements on children's thinkingandbehaviours. Initiallytheimpact of adverting on children behavioursacrossvaryingconcepts of socialmarketing and attitudes wasinvestigated. Interviewswereconductedwithtwentyfourchildren betweentheages of fourtotwelve, living in Mersin. Images of food, beverages, obesity, smokingandseatbelts wereshowntothechildrenandtheiropinionsrecorded.Key words: child, advertisement, social marketing, public announcements
Collections