Show simple item record

dc.contributor.advisorYağcı, Mehmet İsmail
dc.contributor.authorAteş, Pelin
dc.date.accessioned2020-12-10T08:17:03Z
dc.date.available2020-12-10T08:17:03Z
dc.date.submitted2014
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/220743
dc.description.abstractİletişimteknolojilerindekigelişmelerebağlıolarak, kitleiletişimaraçlarıileortakkültürkodlarıoluşmuştur.Dolayısıylaortakdüşünceler, kavramlar, davranışlar, inançlar vs. oluşmaktadır.Bu da tüketiminküreselleşmesiniberaberindegetirmiştir.Kültürendüstrisininürünleridünyanın her yerindeküreseliletişimkanalarıiletüminsanlarasunulmaktadır.Bu kültürendüstrisindençocuklarçoketkilenmektedir.Kültürelhomojenleşmeninetkisiyleçocuklarıngelecektenasılbireylerolacaklarına, kitleiletişimaraçlarınınetkisibüyüktür.Çocuklarındüşünceyapıları, hayatabakışaçıları, değeryargılarıkitleiletişimaraçlarıileşekillenmektedir.Çocukların, reklamlardançoketkilenmesinedeniyle,çocuklarayönelikreklamfaaliyetleri her geçengünartmaktadır.Ayrıcareklamcılariçinçocuğunanlamıfarklıdır.Çocuk, yetişkinlereyönelikpazarlamafaaliyetlerinisevimlikılabilenvarlıktırveyetişkinlereulaşabilmekiçinbirköprüolarakgörülmektedir.Bu bağlamdadeğerlendirildiğindesosyalmesajlarverenkamuspotlarındanetkilenençocuklar, aileleriüzerindebüyüketkiyaratabilir.Dolayısıylageleceğinyetişkinleriolacakçocuklar, küçükyaşlardakamuspotlarındanetkilenerekkendigeleceklerinidahasağlıklıkurabilirler.Kamuspotlarıaracılığıiletoplumuşekillendirmeyeçocuklardanbaşlamakdahakalıcısonuçlarortayaçıkarabilir.Bu çalışmailekamuspotlarınınçocuklarındüşüncevedavranışlarıüzerindenasılbiretkiyarattığıaraştırılmıştır.Bu araştırmakapsamında;reklamlar, reklamlarınçocuklarüzerindekietkileri, sosyalpazarlamavetutumkavramlarıileilgililiteratürçalışmasıyapılmıştır.Bu araştırmada; Mersin'deyaşayan 4 ile 12 yaşarasıyirmidörtçocukilederinlemesinegörüşmeyapılmıştır.Çocuklara; yiyecek, içecek, obezite, sigaraveemniyetkemeriileilgiligörsellergösterilmişvebugörsellerebağlıolarakkonuileilgiligörüşleriöğrenilmiştir.AnahtarKelimeler: Çocuk, Reklam, SosyalPazarlama, KamuSpotu 
dc.description.abstractDuetothedevelopments in communicationtechnologies, commonculturecodeshavebeenformedwithinthemassmedia. Therefore, commonthoughts, concepts, behavioursandbeliefshavebeenemerging. This in turn has broughtabouttheglobalization of consumption. Products of thecultureindustryareofferedtoallpeopleviathechannel of globalcommunicationallovertheworld. There is a beliefthatchildrenare of themostinfluencedbythiscultureindustry. Theimpact of massmediacombinedwithculturalhomogenization can be seentoinfluencechildren'sindividualities as well as theirfuturedevelopment. Specificallychildren'sstructures of thinking, outlook on life and moral judgements can be shapedbymassmedia.Children can be foundto be mostsuceptabletoadvertisementsandtherefore, advertisingactivitiesforchildrenareincreasingdaybyday. Inaddition, themeaning of `child` is differentforadvertisers. A child is accepted as an assetthat makesmarketingactivitiesforadults acceptablewherethechildacts as a conduittoreachtheadults. Whenconsidered in thiscontext, childrenthatareaffected by publicannouncements giving socialmessages can have a majorimpact on their families. Thus, theseadults of thefuture, can establishtheirfuture self by theinspirationtheygained fromthe publicannouncements as a child. Soinitiallytargetingchildrentoshapesocietythroughpublicannouncements can thereforerevealmorepermanent results.Thisstudyinvestigatestheimpact of publicannouncements on children's thinkingandbehaviours. Initiallytheimpact of adverting on children behavioursacrossvaryingconcepts of socialmarketing and attitudes wasinvestigated. Interviewswereconductedwithtwentyfourchildren betweentheages of fourtotwelve, living in Mersin. Images of food, beverages, obesity, smokingandseatbelts wereshowntothechildrenandtheiropinionsrecorded.Key words: child, advertisement, social marketing, public announcementsen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectReklamcılıktr_TR
dc.subjectAdvertisingen_US
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleKamu spotlarının çocukların düşünce ve davranışları üzerindeki etkisi
dc.title.alternativeThe effect of public announcements on children's behaviour and thought
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİşletme Anabilim Dalı
dc.subject.ytmSocial marketing
dc.subject.ytmMarketing
dc.subject.ytmAttitudes
dc.subject.ytmPublic service announcement
dc.subject.ytmChild behavior
dc.subject.ytmChildren
dc.subject.ytmAdvertisements
dc.identifier.yokid10055280
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityMERSİN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid375738
dc.description.pages84
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess