Talip Apaydın`ın öykülerinde çocuk
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ülkemizde çocuk edebiyatı alanında ilk çalışmalar, Tanzimat döneminde, Batıdan yapılan çevirilerle başlamıştır. Cumhuriyet dönemine kadar genelde çeviri ve öykünme şeklinde devam eden bu çalışmalar, Cumhuriyet'in ilanından sonraki yıllarda hızlı bir gelişme göstermiş ve birçok yazar, çocukları konu alan, çocuklara yönelik eserler kaleme almıştır.1950'li yıllar ülkemizde, Köy Enstitüsü çıkışlı yazarların, köy eksenli çalışmalarla ortaya çıktıkları yıllardır. Talip Apaydın da Köy Enstitülü yazarlar kuşağında, pek çok ilke ve başarıya imza atmış bir isimdir. Yazarın, yetişkinlere yönelik yazdığı çok sayıda roman, şiir, deneme ve anı kitabı vardır. Yazarın ayrıca çocuklar için yazdığı roman ve öykü kitapları da bulunmaktadır.Talip Apaydın, edebiyatın çocukların kişiliklerini olumlu yönde geliştirmesi gerektiğini, çocuklara yönelik hazırlanan edebî eserlerde çocuğa doğrudan öğüt verme yerine verilmek istenen iletilerin eserin geneline yansıtılması gerektiğini düşünür.Çocukların içinde bulundukları gelişim özelliklerinden ötürü hassas bir dönemden geçtiklerini göz önünde tutan yazar, bu dönemde çocukların ilgi alanlarının doğru tespit edilerek çocuğun dönemsel açlık ve ihtiyaçlarının doğru ve sağlıklı bir yoldan giderilmesinin önemine dikkat çeker.Yazara göre çocuklar, kitapların sıcak dünyasıyla, yazarlarla erken yaşlardan itibaren tanıştırılmalıdır. Okudukları metinler, çocuğa yeni ufuklar sunmalıdır. Çocuk, okurken öğrenmeli; bir yandan da yeni bilgiler, yeni yerler görüp öğrenmek için kamçılanmalıdır. Bu noktada edebiyatın çocukta merak duygusu oluşturabilmesi önemlidir.Talip Apaydın, çocuk edebiyatı alanında pek çok eser kaleme alıp kendine özgü üslûbuyla bu alanda yerini almış bir yazardır. Bu çalışma ile Talip Apaydın'ı daha yakından tanıma, eserlerini daha iyi anlayıp yazarın çocuk edebiyatındaki yerini belirlemeyi amaçladık. Bu çalışmada, yazarın beş öykü kitabındaki yirmi altı öyküsünün incelenip çocuk ve eğitim konularının ne boyutlarda ele alındığı, öykülerin çocuğa görelik ilkesi açısından değerlendirilmesi ve bu sayede yazarın çocuk ve çocuk edebiyatı hakkındaki düşüncelerinin ortaya konması hedeflenmiştir.Anahtar Kelimeler: Talip Apaydın, Çocuk Edebiyatı, Öykü, Çocuğa Görelik, İleti. This study, titled as `Story Of Talip Apaydın's Child` was carried out by Ahmet MERSAN, with consultation of Doç. Dr. Namık Kemal ŞAHBAZ, in Department of Turkish Education. The thesis took 472 pages sand was completed in June 2015.The first studies, in the field of children literature in our country, in Tanzimat Period, started with the translations which are made from the West. The studies, in general continued in the form of translations and imitations until the republic period, has shown a rapid development with the declaration of Republic, and most of the writers has written their works about the children and devoted to the children.1950s in our country, from the village institute authors, emerged with the village based works for many years. Talip Apaydın, one of the writers among the village institute, put signature to many success and first studies. The author has many books about poem, novel, trial and memoir for the adults. The writer has also novels and story books for the children.Talip Apaydın thinks that the literature should affect the children's personality in a positive ways the literary works for the children should reflect message in the general of the work instead of giving direct advice.The writer, who has taken into consideration to the children's development, drew attention to child's field of interest and the needs of the children.According to the writer the children must meet with the books and the writers in a early age. The text must present the child a new horizon. The child must learn something when he/she reads something, on the other hand these new informations must make them willig to learn more. İn this point it is important for literature to make sensation for the children.Talip Apaydın is a great writer who has taken place in the child literature with his typical style and written lots of work in this field. We aimed at understanding author's work, being closely acquainted with the writer and identifying author's place in the field of child literature with this study.In this study it is aimed at discussing the writer's stories and evaluating the in what extend the education and the children subject are approached and by this means putting down the fact of writer's opinions about children literature.Key Words: Talip Apaydın, Children‟s Literature, Story,Relation to Children, Message.
Collections