Resimde mimari ögeler ve kent dokusu
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Açıkça ifade etmeliyimki, kent taslakları ve dokuları konusuna eğilmemdeki ilk etken teknik meselelerin beni oraya götürmesiydi. İçerik ve kent imajıyla bağlantılı olarak, psikolojik-imgesel betimlemeler, simge ve sembollerle beraber, teknik çözümler bağdaşık ve paralel bir düzende, birlikte yürüdü sanıyorum. Yaklaşık, dört sene önce uyguladığım performans, body-art ve öncesinde ( spontanious) spontan olarak adı geçen tarzımın, tam zıt ifadesine yönelmeyi tasarladım. Bu yüzseksen derecelik bir dönüş olmalıydı ki, renk ve lekeyi eleyerek, siyah-beyaz, özellikle de soğuk-sıcak grilerle desteklediğim şehir taslaklarını oluşturabilmeliydi. Başlangıçtaki sert formlar, zamanla eriyerek beni tekrar tual üzerinde (kağıttan tuale çıkış) pentür mantığıyla olan diyaloguma doğru yöneltti. Bu, iki buçuk senelik, yöntem araştırmaları kapsamında ele aldığım ve irdelediğim dönemimde bilincimin, stilimin ve zıt uygulamaların (ki farklı mantıkda denilebilir) büyük şehir insanının, psikolojik dökümünü yansıtabilmem konusuyla birlikte yürüttüğüm bir çalışmalar ve araş tırmalar dizisi olabilir. - v - SUMMARY I sould specifically relate that, the first and foremost reason for my inclination to draft plans of urban centers and cities, as well as their texture, was by cuidance of technical matters to that ends. I think, in relation to content and city image, psycnoloqical and imaqinative descriptions, in conjunction with signs and symbols, were all proceeded in paralel formation. In my prior performance approximately four years ago, namely, body art and its background, my spontaneous style which was mentioned therein, was now totali transformed into an opposite form of description. Such move ought to be a complete twist and turn from my past practices, availing elimination of color theme, marks and spots, leaving room for formation of urban draft designs by only using blacks and whites and especially with cold and warm greys. Coars forms of the beginning were to dissolve in time as to redirecting me dialectically emerging from the paper onto the canvas. Such undertaking streching to a period of two and a half years of conscious quest for the most suitable technic, my style and opposite applications (this could possibly be called as a different logical application), was a series of researches, and a humble strife always trying to capture psycholoical blueprint of the metropolitan dweller. - vi -
Collections