Türkiye`de tarih öncesinden bu yana oyun-sanat-oyuncak ilişkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
m ÖZET Oyun; özgürlük duygusu, amacının kendinden oluşu, alışılmış hayattan farklılığı, kurallarıyla, kültürün bir öğesi oluşuyla, sanatla benzerlik taşır. Oyunda estetik değerler bulunur. Estetik beğeni için kullanılan ifadelerin çoğu, oyun için de kullanılır: Ritm, armoni, gerilim, zıtlık, denge.... Oyunun ne olduğu, oyuncuya göre belirlenir. İşlerini zevk alarak yapan insanlar için işleri birer oyundur. Sanatçıların oyunla ilişkisi, kimi zaman eserlerine konu olarak seçmelerinde, İrimi zaman işlerini oyun olarak görmelerinde, kimi zaman da oyuncaktan tasarlamalarında mevcuttur. Hayatımızdaki tüm objeler gibi, oyuncaklar da, biçimlerinin ardında, bulunduktan dönemlere ait izler taşırlar. Kültürler arası alışverişin nesnesi olan oyuncak, piyasa ekonomisi içinde ticari bir ürüne, küreselleşme ile birlikte kültür hegemonyasının bir parçası haline gelir. Kültürel hegemonyanın dayatmalarına karşı durabilmek İçin, kendi kültürümüzden yararlanmak, çağdaş sentez geliştirmeye çalışan sanatçıya, yol gösterici olabilir. Anahtar Kelimeler: Oyun, Oyuncak, Heykel, Kültürel Hegemonya, Ulusal Bileşim IV SUMMARY Game resembles art for its being different from the usual life, having rules and being a part of culture. Game has aesthetic values. Art and game have common expressions like rhytm, harmony, tension, contrast, balance... It is the player to tell what the game is. For those who enjoy their work, it is possible to call their job a game. Artists sometimes approach to game by choosing game as a subject of art piece or acting like a player when performing their art. And sometimes they are the creators of toys... Just like any object, toys have significant values of their era. While they are a part of the intercultural relationships; they may turn in to the symbols of cultural hegemonia. To resist to the cultural hegemonia we have to form a national and modern synthesis. For it, 'Karagöz' can still give us ideas. Key Words: Game, Toy, Sculpture, Cultural Hegemonia, National Synthesis
Collections