dc.contributor.advisor | Aksan, Ayşe Şebnem | |
dc.contributor.author | Yüksel, Şebnem | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T07:21:45Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T07:21:45Z | |
dc.date.submitted | 2016 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/214323 | |
dc.description.abstract | ` Disiplinler Arası Geçirgenlik ` konulu eser çalışması, Skinner Releasing (Serbest Bırakma/ Salıverme) Tekniği ve rezonans kavramından ilham alarak, enerjinin yayılımını gözlemlemek niyetiyle tasarlanmıştır. Bu amacın araştırılması için resim, müzik, edebiyat ve mimarlık alanlarından sanatçılar davet edilerek zincirleme bir eser yaratım süreci kurgulanmıştır. Süreç, dans disiplinindeki GRİ isimli kök eserle başlamıştır. Ardından sanatçılar, sadece kendinden bir önceki eserden ilham almak kaydıyla eserlerini yaratmıştır. Şebnem Yüksel her eserden sonra, imgelerin kinestetik yansımalarını araştırdığı kısa bir koreografi oluşturmuştur. Zincirleme yaratım aşaması tamamlandığında Yüksel, farklı disiplinlerdeki yaratılar ve kısa koreografiler yoluyla iç dünyasındaki duyguların çözülmeye başladığını hissetmiştir. Bu aşamada, zincirleme yaratım deneyiminin bütün rezonansını taşıyan GİTME DEMEDİN! isimli dans eseri üretilerek aktarım süreci tamamlanmıştır. Sürecin sonunda sanatçıların cevapladığı anketler incelenmiştir. İncelemelerde, eserler arası art arda aktarılan bir ögeye rastlanmamış; kök eser GRİ'yi oluşturan kavramların her esere teker teker geçiş yaptığı gözlemlenmiştir. Rezonans kavramı bu aktarımın, sanatçıların içinde bulunduğu ortak bir kaydın varlığıyla gerçekleştiğinin fark edilmesini sağlamıştır. Bununla birlikte, Rupert Sheldrake'ın geliştirdiği morfik alan teorisi, bir sosyal grubun morfik alanındaki bilginin; içeriği kaybolmadan ve değişmeden; sınırsız zaman ve mekan boyunca geçiş yapabildiğini öne sürmesiyle, `ana aktarım zinciri`ndeki kavram aktarımlarına anlam kazandırmıştır. Aktarım danslarındaki kavram geçişleri ise zincirleme olarak gerçekleşmiştir. Algılama süreci incelendiğinde bu zincirleme geçişleri oluşturan etkenin, Şebnem Yüksel'in iç ve dış dünyasının karışımıyla oluşan bireysel algısı olduğu anlaşılmıştır. Süreç içinde geçiş yapan kavramlarla tekrar tekrar karşılaşmak, kavramların yansıttığı duyguların billurlaşarak yön, hacim ve boyut kazanmasını sağlamıştır. Böylece, kök eser GRİ'de havada asılı duran tanımsız duygular, GİTME DEMEDİN!'de nihai bir eyleme dönüşmüştür. Eser çalışmasında öne çıkan billurlaşma, Şebnem Yüksel'in çalışmaya dört sanatçıyı davet ederek kendine bir sağaltım alanı oluşturduğunu işaret etmiş, bu iyileşme süreci intermodal sanat terapisinin işlevsel aşamaları ile açıklığa kavuşmuştur.ANAHTAR KELİMELER: 'Skinner Releasing Tekniği', 'rezonans kavramı', 'zincirleme yaratım', 'intermodal sanat terapisi', 'Algı fenomenolojisi', 'morfik alan teorisi', yansıma, farklı sanat dalları, billurlaşma, aktarım, bağlantı, disiplinler arası | |
dc.description.abstract | This artwork called, `Interdisciplinary Transmissivity` is inspired by Skinner Releasing Technique and Resonance Theory; with an intention to observe the reverberating energy. A creation chain was formed and four artists from painting, music, literature and architecture disciplines were invited to examine this intention. The creation process began with a dance piece, called GREY. Then, every artist created their own art pieces by taking inspiration only from the previously created artwork. After every artwork's presentation, Şebnem Yüksel created short choreographies where she explored the kinaesthetic echoes of the artworks. When the creation chain was completed, a dance piece called YOU HAVEN'T SAID, DON'T GO!, driven from resonance of the whole creation process, was choreographed by Şebnem Yüksel and finalized all the transference process. As soon as the process came to an end, the surveys of the artists were analysed. Analysis showed that transference process between the works from different artistic disciplines has not happened in the form of a chain. However, the study also showed that there are single transferences from the core dance GREY to the other works of art. At this point, Resonance Theory put its power to the research by saying that perception could only be possible with resonance, as well as highlightening the idea of a shared frequency between the artist. Nevertheless, Rupert Sheldrake's morphic field theory gave meaning to the single transference process between GREY and the other art works by indicating that in the morphic field of a social group, the information can be transmitted to infinite space and time without changing or disappearing. On the other hand, a continuous transmission was observed during the analysis of kinaesthetic echoes of the artworks. With the help of the perception process it was understood that the common parameter which made this continuous transference possible was Şebnem Yüksel's perception which is a blend of her inner and outer worlds. Along the way of the research, it was seen that the initiation point of GREY (the feeling of being stuck) was crystallised; acquired direction, volume and dimension throughout the art pieces created one after another. Thus, the suspended, undefined emotions in GREY transformed into an eventual action in YOU DIDN'T SAY DON'T GO! The crystallisation along the process, showed that by inviting four artists to this research, Şebnem Yüksel has created herself a space for healing. This process of healing was clarified by the intermodal art therapy's functional phases.KEY WORDS: 'Skinner Releasing Technique', 'Resonance Theory', chain of creation, 'intermodal arts therapy', transference, 'perception phenomenology', reverberations, inter disciplinary, crystallisation, interdisciplinary | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Sahne ve Görüntü Sanatları | tr_TR |
dc.subject | Performing and Visual Arts | en_US |
dc.title | Disiplinler arası geçirgenlik: Kök eserdeki niyetin; arkadan gelen resim, müzik, yazı ve mimari tasarım zincirindeki yansımaları yoluyla bedene geri dönüşünün incelenmesi | |
dc.title.alternative | Interdiciplinary transmissivity: research on the returning process of the intention of the core artwork to the body, through the creation chain in different disciplines consists of painting, music, literature and architectural design | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Sahne Sanatları Anasanat Dalı | |
dc.subject.ytm | Resonance | |
dc.subject.ytm | Intermodal arts therapy | |
dc.subject.ytm | Pictures | |
dc.subject.ytm | Music | |
dc.subject.ytm | Calligraphy | |
dc.subject.ytm | Architectural design | |
dc.subject.ytm | Dance | |
dc.subject.ytm | Releasing | |
dc.subject.ytm | Interdisciplinary | |
dc.subject.ytm | Permeability | |
dc.identifier.yokid | 10106013 | |
dc.publisher.institute | Güzel Sanatlar Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MİMAR SİNAN GÜZEL SANATLAR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.type.sub | proficiencyinArt | |
dc.identifier.thesisid | 430658 | |
dc.description.pages | 119 | |
dc.publisher.discipline | Modern Dans Sanat Dalı | |