Görsel algılamanın fotoğraf izlenmesi ile etkileşimi
dc.contributor.advisor | Bilgiseren, Halis Ozan | |
dc.contributor.author | Or, Kazim Hilmi | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T07:17:48Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T07:17:48Z | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.date.issued | 2020-12-10 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/214231 | |
dc.description.abstract | Benzeri bugüne kadar yapılmamış olan bu araştırmanın amacı, izleyen bireylerinfotoğraftaki deneyimlerine göre izlenen fotoğrafların insanların görsel algıları üzerineetkilerini incelemektir. Bunun sonucunda fotoğraf eğitiminde içerik olarak nereyebakılması gerektiği konusunda bilgilere ulaşılması hedeflenmektedir. Fizyolojikolarak sadece merkezdeki 1 derece açıda net gören göz, istemsiz ve istemli taramahareketleri ile net algılamayı gerçekleştirir. Sabit baktığı düşünüldüğü sırada bilesaniyede 1.000 hareket yapan gözün hareketleri sadece eye tracker ismi verilen göztakip cihazları ile takip ve kayıt edilebilir. Fotoğraf eğitiminde eğiticiler fotoğraftanereye baktıklarını tarif ederek usta-çırak ilişkisi içinde bir eğitim verirler. Göz takipcihazları ile eğiticilerin tam olarak nereye, ne kadar süre ile v.s. baktıklarını veya neyitakip ettiklerini saptayarak, fotoğraf eğitimini elde edilen veriler ile yönlendirmekmümkün olabilir. Bu amaca yönelik olarak duayen veya deneyimli fotoğrafçılara,fotoğraf öğrencilerine ve her iki grubun yaş ve genel eğitim olarak eşdeğer kontrolgruplarına dört farklı test akışı içinde (fotoğraf yarışma jürisi, fotoğraf dikkat testi,fotoğraf izleme ve göz ile kadraj çizme) toplam 24 fotoğraf 5-7 saniye süre ilegösterildi ve testeler sırasında deneklerin göz takip cihazı ile göz hareketlerininölçümleri yapıldı. Fotoğraf yarışma jürisi testinde duayen grup ile kontrol grubuarasında hem `Kalsın-Gitsin` yaklaşımında, hem de göz takibinde on fotoğraftansadece birinde fark tespit edildi. Dikkat testinde bazı fotoğraflarda duayenlerin dahafazla doğru yanıt verdiği, göz takip cihazı ile de bazı parametrelerde fark oluştuğutespit edildi. Fotoğraf öğrencisi ile kendi kontrol grubu arasında fark saptanamadı.Dikkat testindeki ölçümlerde gruplar arasında değil, doğru yanıtları vermiş aynı grupüyeleri arasında doğru yanıt için bakılması gerekn yere bakma konusunda farklar tespitedildi. Tanınmış fotoğrafları izleme senaryosunda fotoğraf deneyiminden çok, cinsiyetv.b. başka etkenlere bağlı olarak farklar tespit edildi. Göz tarama cihazı eşliğindefotoğraf kadrajlama ise, kısmen başarılı oldu. Daha detaylı ölçüm yapan göz takipcihazları ve kullanıcıların alışması ile ileride kullanılabilecek bir yöntem halinegelebilir. Sonuç olarak fotoğraf duayeni, fotoğraf öğrencisi ve yaş ve eğitim eşdeğerikontrol gruplarında genelde benzer göz takibi ve fotoğraf jürisi kararları saptanmıştır.Bu durum resim sanatında olduğu gibi, fotoğraf sanatında da insanlar arasında birkonsensüs oluşmuş olduğunu düşündürmektedir. Bazı fotoğraflarda ve detaylarda isefark bulunmuş olması, farklı senaryolar ve farklı teknikteki fotoğraflar ile farklısonuçlara ulaşılabileceğini düşündürdü. | |
dc.description.abstract | The aim of this study, which is the first one in his category, is to examine the effectsof watching photographs on the visual perception of people in accordance to theirexperience in photography. The findings should be used in photography education.Physiologically the only 1 degree angle sharply seeing area in centre of the visual fieldof the eye makes scanning movements to have sharp visual perception. About 1.000eye movements every second even in the fixating eye can be tracked and recorded witheye movement tracking devices which are called eye trackers. In photographyeducation, trainers give an education in master-apprentice relation to photographystudents by describing where they have to look at the photographs. Where exactly andhow long experienced photographers look at may bring new education possibilities. Itmay be possible to provide training in this regard by understanding what they arelooking at or what they are following. A total of 24 photographs were displayed for 5-7 seconds each in four different tests (photo contest jury, photographic attention test,photo viewing and eye-framing drawing) to the doyen photographers, photographystudents and their age and education matched control groups. In all subjects eye trackermeasurements and recordings made during the tests. In the photo contest jury test, inonly one of ten photographs a difference was found in `Take or Leave` sessionbetween doyens and their control group. There were no differences in photographystudents and their control group in `Take or Leave` approach and eye scanning. In theattention test, it was determined that some doyen photographers gave more accurateanswers and that there was a difference in some parameters in measurements with theeye tracking device. In the test `watching well-known photographs`, other factors thanphotographic experience like gender etc. has been found to be important. Photoframing in conjunction with an eye tracker device was partially successful. With moresophisticated eye tracking devices and the familiarity of the users, it can become amethod that can be used in the future. In the photographic attention test there were nodifferneces between the groups and their control groups, but in the all groups the oneswho have given the right answers were teh ones who fixated in the answer areas.Doyens of photography, photography students and age and education equivalentcontrol groups gave mostly similar decisions and similar eye tracking records in thetests. This suggests that there is a consensus among people in society about judgingand watching photographs in society. The difference in some photographs and detailssuggests that different tests and different technical photographs could lead to differentresults. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Güzel Sanatlar | tr_TR |
dc.subject | Fine Arts | en_US |
dc.subject | Sahne ve Görüntü Sanatları | tr_TR |
dc.subject | Performing and Visual Arts | en_US |
dc.title | Görsel algılamanın fotoğraf izlenmesi ile etkileşimi | |
dc.title.alternative | The interaction of visual perception with viewing photos | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2020-12-10 | |
dc.contributor.department | Fotoğraf Anasanat Dalı | |
dc.subject.ytm | Image viewing | |
dc.subject.ytm | Monitoring | |
dc.subject.ytm | Art education | |
dc.subject.ytm | Visual arts | |
dc.subject.ytm | Visual perception | |
dc.subject.ytm | Interaction | |
dc.subject.ytm | Photograph | |
dc.subject.ytm | Photography | |
dc.identifier.yokid | 10172042 | |
dc.publisher.institute | Güzel Sanatlar Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MİMAR SİNAN GÜZEL SANATLAR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.type.sub | proficiencyinArt | |
dc.identifier.thesisid | 481319 | |
dc.description.pages | 111 | |
dc.publisher.discipline | Fotoğraf Sanat Dalı |