Show simple item record

dc.contributor.advisorBucak Arslan, Fatma Selen
dc.contributor.authorSayin, Suzan
dc.date.accessioned2020-12-10T07:15:57Z
dc.date.available2020-12-10T07:15:57Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2020-02-04
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/214187
dc.description.abstractBu eser metni çalışmasında; Cumhuriyet Dönemi'nin ilk dönemlerindeki Çağdaş Türk Müziği'ne ve Türk Beşleri olarak adlandırılan çoksesli Türk Müziği ekolünün Birinci Kuşak Bestecileri arasında yer alan Ulvi Cemal Erkin'in yaşamına, eserlerinde etkilendiği akımlara, müzik diline ve Türk Beşleri'ndeki yerine değinilmiştir. Ayrıca piyano için yazmış olduğu Altı Prelüd (1967) adlı eseri armoni ve form açısından incelenmiş, bu eseri çalışacak olan piyanistlere teknik zorlukları aşabilmeleri için çeşitli çalışma önerilerine yer verilmiştir.Üç ana bölümden oluşan çalışmanın ilk bölümünde; Cumhuriyet'in ilan edilmesiyle gerçekleşen müzik devrimi ve bu süreçte Atatürk tarafından eğitimleri için Avrupa'ya gönderilen bestecilerimiz ele alınmıştır. Erkin'in de içinde bulunduğu Türk Beşleri olarak anılan bestecilerimizin yaşamı ve besteci kimliklerine yer verilmiştir.İkinci bölümde; Ulvi Cemal Erkin'in hayatı incelenmiş olup, etkilendiği müzik akımlarının kendi müziğine olan etkisi ele alınmıştır. Besteci, doğduğu ülkenin yerel halk ezgilerini Klasik Batı Müziği'nin teknik ve yöntemleri ile harmanlayarak kendine özgü bir stil yaratmıştır. Erkin'in müzik anlayışının Geç Romantizmin de etkisiyle ortaya çıkan İzlenimcilik, Ulusalcılık ve Yeni Klasikçilik akımlarıyla etkileşim içinde olduğu görülmektedir. Erkin'in eserlerinde kullandığı müzik dilindeki değişim ve yenilikler de ortaya konulmuştur. Bu çalışmada, piyano eserleri ise genel olarak incelenmiştir.Çalışmanın üçüncü bölümünde; Ulvi Cemal Erkin'in olgunluk döneminde bestelediği Piyano için Altı Prelüd (1967) adlı eseri armoni, form, doku ve ritmik malzemenin kullanış biçimleri bakımından nota örnekleriyle birlikte incelenmiştir. Bu eserinde, Erkin'in ilk dönem eserlerinde kullandığı yerel dokudan uzaklaştığı ve ton organizasyonu bakımından somut bir sisteme bağlı kalmadığı görülmektedir. Türk müziğine has aksak ritimleri barındıran bu eserde, bestecinin piyanonun ses genişliğini ve renk yelpazesini çok iyi kullandığı söylenebilir. Eserin hızlı bölümlerindeki teknik zorlukların yanı sıra, yavaş bölümlerinde de ifadedeki renk değişimleriyle görülen tınısal zorluklar izlenmektedir. Her bir prelüdü kendi içinde incelemenin yanı sıraprelüdler arasındaki bağlar da ortaya konmuştur. Piyano için Altı Prelüd eseri 20. yüzyılın modernist uygulamalarını içeren bestecilik teknikleri doğrultusunda çağa ayak uyduran bir yapıttır. Bu eserde yorumcunun karşılaşabileceği teknik zorluklar için çeşitli çalışma yöntemleri de önerilmiştir.Bu eser metni çalışmasının amacı; Cumhuriyetle beraber çoksesli müziğin gelişmesinde öncü bestecilerimizden olan, Türk Halk Müziği ve Klasik Batı Müziği öğelerini ustalıkla birleştirerek kendine özgü bir müzik dili yaratan ve piyano edebiyatında da önemli eserler vermiş olan Ulvi Cemal Erkin'i Piyano için Altı Prelüd adlı eseri bağlamında incelemektir.ANAHTAR KELİMELER: Ulvi Cemal Erkin, Türk Beşleri, Cumhuriyet Döneminde Müzik, Ulusalcılık, Altı Prelüd.
dc.description.abstractThis study examines the contemporary Turkish music during the early days of the Republic and the life of Ulvi Cemal Erkin, a member of the polyphonic Turkish musical school The Turkish Five, which is part of the First Generation Composers as well as the musical movements from which he got his inspirations, his musical language and his position in the Turkish Five. In addition, Erkin's work called Six Preludes for Piano (1967) is examined in terms of its harmony and structure. Besides, various recommendations are offered to pianists who are to play this piece so that they can overcome technical challenges.This study is composed of three parts. In the first part, it discusses the musical revolution that took place soon after the establishment of the Republic and our composers who were sent to Europe for education by Atatürk. It examines the lives and roles of our musicians as composers who belong to the The Turkish Five, of which Erkin is a member.The second part deals with Ulvi Cemal Erkin's life and how musical movements that inspired him affected his own musical style. The composer used the folk melodies of his native country, blending them with the techniques and methods of the classical music and thus he created a unique musical style. Erkin's musical style is known to have been inspired by Impressionism, Nationalism and New Classicism, all of which followed Late Romanticism. The study also analyzes the alterations and innovations in the musical language he used in his works while evaluating the piano pieces from a more general perspective.The third part of the study analyzes the composer's late-period piece Six Preludes for Piano by evaluating the use of harmony, structure, pattern and rhythm, with relevant score samples. In this work, it is important to note that Erkin abandoned the local patterns that he used in his early works and he did not follow a systematic approach in terms of tone organization. The composer can be said to have used the sound register and the colour spectrum of the piano masterfully in this piece of music, which includes irregular rhythmic patterns. In addition to technical difficulties in the quick preludes, there are tonal difficulties in the slower preludes which stem from thecolour changes in the expression. The study analyzes the intra-prelude and inter-prelude links. Six Preludes for Piano is a modern musical work in terms of the composing techniques that encompass modernist applications of the 20th century. Performers are offered various recommendations in order to overcome any technical challenges that they may encounter while playing this piece.This study aims to analyze the musical piece Six Preludes for Piano by Ulvi Cemal Erkin, who was instrumental in developing the polyphonic music in the early days of the Republic and who produced important works in the piano literature, creating a unique musical language by blending folk music and Classical music.KEY WORDS: Ulvi Cemal Erkin, The Turkish Five, Republic Period Music, Nationalism, Six Preludesen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectMüziktr_TR
dc.subjectMusicen_US
dc.titleUlvi Cemal Erkin`in piyano için Altı Prelüd adlı eserinin teknik ve müzikal açıdan incelenmesi
dc.title.alternativeTechnical and musical analysis of the piano piece called Six Preludes by Ulvi Cemal Erkin
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2020-02-04
dc.contributor.departmentMüzik Anasanat Dalı
dc.subject.ytmPiano
dc.subject.ytmPiano works
dc.subject.ytmErkin, Ulvi Cemal
dc.subject.ytmGroup of Fives
dc.subject.ytmInstrumentation techniques
dc.identifier.yokid10194516
dc.publisher.instituteGüzel Sanatlar Enstitüsü
dc.publisher.universityMİMAR SİNAN GÜZEL SANATLAR ÜNİVERSİTESİ
dc.type.subproficiencyinArt
dc.identifier.thesisid523760
dc.description.pages115
dc.publisher.disciplinePiyano Sanat Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess