Aydınlatmada seramik malzemelerin kullanımı
dc.contributor.advisor | Belen, Süleyman Aydan | |
dc.contributor.author | Turan, Zeynep | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T07:09:26Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T07:09:26Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-11-19 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/214016 | |
dc.description.abstract | Aydınlatma elemanları, uzun yüzyıllardan bu yana insanoğlu için son derece önemli araçlardır. Gerek karanlıkta kalmamak gerekse de görsellik niteliğini arttırmak adına insanlar, uzun yüzyıllar boyunca birçok farklı aydınlatma elemanları kullanmış ve kendileri için daha ferah yaşam alanlarının oluşturulması adına birer adım atmışlardır. Özellikle de ateşin kontrol altına alınabildiği süre zarfından itibaren insanoğlu, kendisi için bir ışık kaynağı yaratmaya çalışmıştır. Bu çabalar, zaman içerisinde, insanların aydınlanma elemanlarının gelişmesine ve aydınlatma kaynaklarının çeşitlenmesine yardımcı olmuştur. Aydınlatma elemanları mevcut süreçte çok sayıda olsa da bazı unsurlar, insanların beklentilerinin büyük bir çoğunluğunu geniş bir yelpazede karşılıyor olmaları nedeni ile üretim ve tüketim süreçlerinde çok daha fazla faydalanılmaktadır. Bunların başında seramik gelmektedir. Seramik malzeme, geçmiş yıllarda, aydınlatma elemanlarının üretimi konusunda yeterli derecede popüler olmamakla birlikte son yıllarda ciddi bir ilgi ile karşılaşmakta ve bu şekilde de işletmeler seramik menşeili aydınlatma elemanlarının üretimine odaklanmaktadırlar. Seramik, bu noktada, cam malzemeye göre daha geniş yelpazede şekillendirilebilen bir malzeme olması dolayısı ile hem görsel olarak hem de insan ihtiyaçları bakımından öncelikli tercihlerden biri haline gelmektedir. Bu araştırmada, aydınlatmada seramiğin süreç içerisindeki yeri ve insanların bu malzemeye odaklı bakış açılarının psikolojik yansımaları ele alınmaktadır. Çalışmanın amacı, aydınlatmada seramik kullanımının ortaya çıkarmış olduğu geniş ölçekli etkinin ve seramiğin aydınlatmada kullanım şeklinin nasıl farklı alanlar dahilinde ortaya çıktığını değerlendirmektir. Çalışmada, çoğunlukla literatürde, aydınlatma, ışık ve seramik üzerine odaklanan çalışmaların ön plana çıkarılması söz konusudur. Çalışmanın ilk iki bölümünde bir kavramsal değerlendirme, son bölümünde ise konu ile ilintili olan eserlerin incelenmesi söz konusudur. Buna istinaden de konu ile ilintili eserlerin nitelikleri ve seramik ile aydınlatma arasındaki ilişkideki konumları incelenmektedir.ANAHTAR KELİMELER: Aydınlatma, Işık, Mekân, Seramik | |
dc.description.abstract | ABSTRACTThe elements of lighting have been extremely important tools for human beings for many centuries. In order not to remain in the dark but to increase the quality of visuality, people have used many different elements for many centuries and have taken steps to create more spacious living spaces for themselves. Especially since the time when the fire could be controlled, mankind tried to create a light source for itself. Over time, these efforts have helped people develop enlightenment activities and diversify their sources of illumination. Even though the lighting elements are numerous in the current process, some of them are being used more in production and consumption processes because they meet the vast majority of people's expectations in a wide range. Ceramic is the most important one. Although ceramic material has not been sufficiently popular in the past years in the production of lighting elements, it has received considerable attention in recent years and in this way, businesses have focused on the production of lighting elements of ceramic origin. At this point, ceramics become one of the priority choices both visually and in terms of human needs, since it can be shaped in a wider range than glass elements. In this study, the place of ceramics in the process of illumination and the psychological reflections of people's perspectives focused on this element are discussed. The aim of this study is to evaluate how the large-scale effect of the use of ceramics in lighting and how the use of ceramics in lighting emerges in different areas. In the study, the studies focusing on lighting, light and ceramics are mostly emphasized in the literature. In the first two parts of the study, there is a conceptual evaluation. In the last part of the study, the related works are examined. Accordingly, the qualifications of the works related to the subject and their position in the relationship between ceramic and lighting are examined.KEY WORDS: Lighting, Light, Space, Ceramic | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Endüstri Ürünleri Tasarımı | tr_TR |
dc.subject | Industrial Design | en_US |
dc.subject | Güzel Sanatlar | tr_TR |
dc.subject | Fine Arts | en_US |
dc.subject | İç Mimari ve Dekorasyon | tr_TR |
dc.subject | Interior Design and Decoration | en_US |
dc.title | Aydınlatmada seramik malzemelerin kullanımı | |
dc.title.alternative | Use of ceramic materials in lighting | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-11-19 | |
dc.contributor.department | Seramik ve Cam Tasarımı Anasanat Dalı | |
dc.subject.ytm | Artificial lighting | |
dc.subject.ytm | Artistic ceramic | |
dc.identifier.yokid | 10246489 | |
dc.publisher.institute | Güzel Sanatlar Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MİMAR SİNAN GÜZEL SANATLAR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 578402 | |
dc.description.pages | 64 | |
dc.publisher.discipline | Seramik Tasarımı Sanat Dalı |