Lif sanatı ve feminist söylem
dc.contributor.advisor | Kırlıdökme Belen, Gaye | |
dc.contributor.author | Pamuk Saltiel, Meltem | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T07:08:13Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T07:08:13Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-06-17 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/213984 | |
dc.description.abstract | 1960'lardaki feminist sanat hareketinden önce, kadın sanatçıların kullandıkları teknikler ve yarattıkları eserler erkek egemen sanat dünyası tarafından ötekileştiriliyordu ve düşük sanat ayrımında 'zanaat' olarak değerlendiriliyordu. Bu sebeple Judy Chicago ve Miriam Schapiro gibi feminist sanatçılar, tarihsel süreçte kadınlık kavramıyla özdeşleştirilen geleneksel yöntemlere başvurmuşlar ve 1960'lı yıllar öncesinde 'minör' olarak nitelendirilen eserlere atıfta bulunacak malzeme ve tekniklerle, niyeti belli, akademik değeri olan modern sanat eserleri üretmişlerdir. Feminist sanatçılar, ürettikleri eserlerle toplumda yerleşmiş olan cinsiyet rollerini sorgulayarak kurumların ve toplumsal ideolojilerin kadına ve kadın sanatçıya taraflı yaklaşımına dikkat çekmişlerdir. Bu çalışmanın amacı lif sanatı alanında eserler üretmiş ve eserleri feminist söylem çerçevesinde değerlendirilen sanatçılar ile çalışmalarının incelenmesi ve bu bağlamda bir eser oluşturulmasıdır. Konu hakkında yapılan kaynak taraması sonucunda oluşturulan çalışmada, feminist sanatın tekstille kesişiminin tarihsel sürecine değinilerek, feminist söylemde tekstil malzemesi ve teknikleriyle eser üreten sanatçıların yaşamları ve eserleri ele alınmıştır.Çalışmanın dört ana bölümden oluşan metin kısmının ilk bölümünde feminist ideolojinin doğmasına neden olan etkenlere değinilerek feminizm kavramı ile birlikte, feminist hareketin ortaya çıkışı anlatılacaktır.İkinci bölümde feminist hareket ile gündeme gelen farklı ideolojilerden temelini alan, 1960'lı yıllar ve sonrasında üretilen feminist sanat eserleri anlatılacaktır.Üçüncü bölümünde tarihte kumaş işçiliğinin kadınla özdeşleşen konumundan bahsedilerek, lif sanatında feminist söylemin ortaya çıkışı incelenecek ve feminist söylemde minör sanatlara gönderme yaparak eser üreten sanatçılardan Judy Chicago, Miriam Schapiro, Louise Bourgeois ve Tracey Emin'in yaşam öyküleri ile konuya ilişkin ürettikleri eserler anlatılacaktır.Çalışmanın son bölümünde ise, lif sanatında feminist söylem konusuyla bağlantılı olarak üretilmiş eserler ve açıklamaları bulunacaktır. | |
dc.description.abstract | Before the feminist art movement in 1960's, women artists' techniques and works had been devalued by the male dominated art world. They were categorized as 'crafts' and separated from high arts. Because of this, feminist artists such as Judy Chicago and Miriam Schapiro used methods that were traditionally associated with women. They created modern artworks with clear purpose and academic value using materials and techniques that referenced artworks created before 1960's and categorized as 'minor'. Feminist artists questioned the unequal approach that society and institutions take on women. This research aims to explore several artists' lives, who produced artworks with feminist content in fiber arts medium, and their work. Furthermore, through studying of various resources, it analyzes the history of feminist art and its intercourse with textiles. Concurrently, an artwork is created based on this context.First chapter of the main text touches upon the factors that caused the formation of feminist ideologies, explains feminism and the rise of the feminist movement.Second chapter analyses artworks, which are based on different ideologies that developed with the rise of the feminist movement and created during 1960's and onwards.Third chapter discusses the social status of needlework and its association with women, the rise of feminist discourse in fiber arts and the life and works of selected artists that reference minor arts in their work, consisting of Judy Chicago, Miriam Schapiro, Louise Bourgeois and Tracey Emin.The final chapter includes artworks created based on feminist discourse in fiber art and their explanations. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | El Sanatları | tr_TR |
dc.subject | Crafts | en_US |
dc.subject | Güzel Sanatlar | tr_TR |
dc.subject | Fine Arts | en_US |
dc.subject | Tekstil ve Tekstil Mühendisliği | tr_TR |
dc.subject | Textile and Textile Engineering | en_US |
dc.title | Lif sanatı ve feminist söylem | |
dc.title.alternative | Fiber art and feminist discourse | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-06-17 | |
dc.contributor.department | Tekstil ve Moda Tasarımı Anasanat Dalı | |
dc.subject.ytm | Fiber art | |
dc.subject.ytm | Fiber properties | |
dc.subject.ytm | Handicrafts | |
dc.subject.ytm | Feminism | |
dc.subject.ytm | Feminist art | |
dc.subject.ytm | Artistic works | |
dc.subject.ytm | Women artists | |
dc.subject.ytm | Weavings | |
dc.subject.ytm | Woven fabrics | |
dc.subject.ytm | Weaving art | |
dc.identifier.yokid | 10240474 | |
dc.publisher.institute | Güzel Sanatlar Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MİMAR SİNAN GÜZEL SANATLAR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 553189 | |
dc.description.pages | 77 | |
dc.publisher.discipline | Tekstil ve Moda Tasarımı Sanat Dalı |