Yirminci yüzyıl batı resim sanatında cinsel yaklaşımlar
dc.contributor.advisor | Üner, Saime Özlem | |
dc.contributor.author | Aksoy, Hülya | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T07:02:37Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T07:02:37Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-10-11 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/213836 | |
dc.description.abstract | Sanat, cinsellik ve toplum arasındaki ilişki oldukça güçlü bir yapıya sahiptir. Tarih öncesi sanat eserlerinde cinselliğe ait bulgular, kadınla erkeğin bir arada yaşadıklarını göstermektedir. Coğrafya ve zamanın baskısı, sanata yön verirken cinselliğe verilen anlam kültürlere göre farklılık göstermiştir. 5. yüzyılda Yunan Heykellerinde çıplaklık, yasaklamalara rağmen ideal güzellikteki kadın heykelleriyle mitolojik konularda cinsel öge olarak ortaya çıkmıştır. Ortaçağda da din baskısıyla cinsellik karanlığa gömülmüştür. Rönesans'la birlikte yeniden yapıtlarda gösterilmeye başlayan cinsellik, daha sonra Barok ressamlarla çığır aşmış, çıplaklık oldukça iddialı biçimde yansıtılmıştır. Bu durum `etin zaferi` olarak adlandırılmıştır. 18. yüzyılda Rokoko akımıyla kadınların örtülerin altına girmesi izleyicide cinsel etkinin artmasını neden olmuştur. `Yüzyıl Sonu Sanatı'' olarak adlandırılan çağa kadar sanat değersiz görülmüş, cinsellik yarı örtük gösterilmeye devam etmiştir. 20. Yüzyıl ile yaşanan cinsel devrim, sanatçıların protestocu bir tavra bürünmesine ön-ayak olmuştur. Kendini ifade etme arayışına ve yaşanılan baskıcı devre karşı başkaldırı silahına dönen sanat, cinselliği korkusuzca ve bütün çıplaklığıyla çalışmıştır. Bu yüzyılda cinsel yaklaşımlar, fetişizmler, sapkınlıklar sanatçının imgeleri olmaya başlamıştır. Devir itibariyle kapitalizm bedeni metalaştırmış; sanatçı tarafından cinsellik, metalaşmış beden üzerinden daha seksist çalışılmıştır. Cinselliğin ve farklı cinsel yaklaşımların sanat eserlerine yansıması bu çalışmanın konusu olmuş ve tarih öncesinden 20. yüzyıla kadar sanatçıların eserlerinde cinselliği nasıl ele aldıkları araştırılmıştır. Çalışmada varılan sonuç; kişinin gizlediği, baskıladığı, arzuladığı, şehvet duyduğu cinsellik yaşantısını eserlerine bilinçli ya da bilinçsiz yansıttığıdır. Anahtar Kelimeler; Cinsellik, eşcinsellik, çıplak, kimlik, batı resim sanatı | |
dc.description.abstract | The relationship between art, sexuality and society is very strong. Findings of sexuality in prehistoric artworks show that men and women live together. While the pressure of geography and time gave direction to art, the meaning given to sexuality varied according to cultures. In the 5th century, despite the prohibitions of nudity in the Greek sculptures, it was emerged as a sexual element in mythological subjects with ideal sculptures of women. But in medieval times, sexuality was buried in darkness by religious pressure.The sexuality, which began to be shown in the works with the Renaissance again, went beyond groundbreaking with the Baroque artists and nudity was reflected in a very ambitious way. This was named as `the victory of meat`. In the 18th century, with the rococo movement, the women came under the covers and increased the sexual effect in the audience. Art had been deemed worthless until the era of so-called `End of the Century Art` and sexuality continued to be presented as half-covered. The sexual revolution of the twentieth century led artists to take on a protesting attitude. The art that returned to the search for self-expression and the rebellion weapon against the repressive circuit, worked on sexuality fearlessly and with all its nakedness. In this century, sexual approaches, fetishisms and heresy began to become the images of the artist. Capitalism has commoditised the body by the time; sexuality was studied by the artist in a more sexist way over the commoditised.This research takes the reflection of sexuality and different sexual approaches to the works of art as the subject and examines how the artists reflected sexuality on their work of art from the prehistoric times to the 20th century. As a conclusion of this study; the artist mirrors his life of sexuality that he conceals, suppresses, desires, in his work of art consciously or unconsciously. Keywords; Sexuality, homosexuality, nude, identity, western art | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Güzel Sanatlar | tr_TR |
dc.subject | Fine Arts | en_US |
dc.title | Yirminci yüzyıl batı resim sanatında cinsel yaklaşımlar | |
dc.title.alternative | Sexual approaches in 20th century western painting | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-10-11 | |
dc.contributor.department | Resim Anasanat Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10271877 | |
dc.publisher.institute | Güzel Sanatlar Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MİMAR SİNAN GÜZEL SANATLAR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 567262 | |
dc.description.pages | 156 | |
dc.publisher.discipline | Resim Sanat Dalı |