Endüstri tasarımında `kimlik` ürün tasarımına kimliğin etkileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Kimlik, insanın birey olmasını sağlayan, nereye ait olduğunu gösteren, şekillendirilmiş kişiliktir. Bireyler sahip oldukları kimlikleri ile bir gruba, bir topluma aittirler. Kimlikleri ile sahip oldukları yaşam biçimlerini yansıtırlar. Aynı şekilde ürünler de kişilik özellikleri taşırlar; zeki, ya da şaşkındırlar; ileriyi görürler, ön yargıları vardır, sık sık hastalanırlar, sportmendirler ya da iyi eğitim görmüşlerdir. Bu kişilik özelliklerini yaratılması ise ürün tasarımında var olan kimliklerin etkileşimi sonucu oraya çıkmaktadır. Hızla kalabalıklaşan, karmaşıklaşan dünyada varlığını sürdürebilmek, sesini duyurabilmek için firmalar, ürün ile farklılaşmak ve dikkat çekmek için kimlik edinmek zorundadırlar. Ürün ya da hizmet üreten bir kurumun, zaman zaman kültürel, sosyolojik, tarihsel, coğrafi sınırları aşarak kullanıcı, tüketici ile buluşabilmesi, iletişim kurması, sürekli, ilkeli, tutarlı, çağdaş kurumsal davranış ve yöntemler geliştirmesi gerekiyor. Bu yöntemlerin başında da ürün ya da verilen hizmetin bir kimliği olması geliyor. Bugün pek çok firmanın aynı ürünü ürettiği düşünülürse, yapılacak kimlik çalışması, firmalar için bir avantaj olacaktır. Aynı zamanda çok geniş bir ürün yelpazesi içerisinden seçimlerini yapan tüketicileri de daha bilinçli olmaya yöneltecektir. Ürün kimliği içerisinde yer alan, biçime eskisi olan estetik işlev sebebi ile, ürünün kullanım süreci içinde kullanıcı tarafından daha fazla benimsenmesini kimliğin sağladığı bir olumlu sonuçtur. Bu sebeplerden dolayı, ürün tasarımında önemli olan, kişiliğini oluşturan kimlikler araştırılmış, bu kimliklerin tanımları yapılmış, birbirleri ile etkileşimleri örnek verilerek incelenmiştir. SUMMARY Identity is a shaped personality that makes human an individual and shows where he belongs. The individuals belong to a group, a society with their own identities. They reflect their way of life with the identities they hold. Just like the products carry their own personal characteristics; they are either intelligent or confused, foresee the future, have prejudices, get sick frequently, are sportsmen or well-educated. Creation of these personal characteristics emerges as a result of interaction between the identities, inherent in the product design. In order to maintain their existence and announce their voices in a increasingly crowded and complex world, the firms should acquire their identities to differentiate with products and attract attention. An organization offering services or supplying products, should meet and contact with users, consumers by going beyond the cultural, sociological, historical and geographical boundaries from time to time and develop permanent, stable, contemporary and organizational behaviors and methods. At the top of these methods, there is a product or service with a specific identity. If we consider that a number of firms are producing the same product, a study on identity shall be advantageous for the firms. This also drive the consumers who make their choices from a large range of products, to be more conscious in their choices. Aesthetic which is inherent in the product identity and has impact over the form, is a positive outcome by which identity ensures that the product is highly adopted by its user in the period of utilization. Based on the foregoing, the identities forming the product personality with a significance in product design, are surveyed, defined and their interactions are examined with examples. n
Collections