Fast food consumption behaviour of consumers in northern region of Iraq
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Fast-food kısa zamanda pişirilip hazırlanabilen yemeklerdir. Bu çalışmanın amacı Kuzey Irak'ta tüketicilerin fast-food tüketim davranışlarını ve sosyodemografik değişkenlerin fast-food tüketimi üzerine etkisini araştırmaktır. Bu çalışmanın ana materyalini Kuzey Irak bölgesinde yer alan Erbil, Süleymaniye ve Duhok' da 380 hanehalklarıyla yapılan anket verileri oluşturmaktadır. Verilerin analizinde Çoklu regresyon modeli ve Anova testinden yararlanılmıştır. Sonuçlar hanehalkı geliri arttıkça hanehalklarının toplam gıda harcamaları içerisinde fast-food tüketiminin payı artmıştır. Artan hanehalkı geliri hanehalklarının fast-food tüketiminin payını artırmış fakat fast-food harcamalarını azaltmıştır. Hanehalkı genişliği ile fast food tüketimi arasında pozitif ve istatistiksel olarak önemli bir ilişki bulunmuştur. fast food tüketimi ile gelir arasında güçlü bir ilişki vardır. Araştırma sonuçları ganehalkı geliri arrıkça fast food tüketim harcamalarının da istatistiksel olarak arttığını göstermiştir. Model sonuçlarına göre, fast food gelir esnekliği inelastiktir ve 0.56 olarak tahmin edilmiştir. Bu sonuç, hanehalkı gelirinin %1 artması durumunda fast food tüketiminin sadece %0.56 kadar artacağını göstermektedir. Fast food is a food that can be cooked and prepared in a short time; some people enjoy (relish) fast food instead of popular food take advantage of working time. The purpose of the research is to investigate fast food consumption behavior consumers in North-Iraq. The number of sample size was 380 and questionnaire were distributed among the families in three main area includes Erbil, Sulaimaniya, and Duhok in northern region of Iraq. Multiple linear regressions models and ANOVA were used to analyze fast food consumption behavior of consumers. The result shows that the share of total food expenditures spent on fast food consumption increased with incomes. Results from this research suggest that increasing household income increased household fast food consumption share, but decreased food expenditure. In addition, as the result of the statistically significant coefficient, household size has a positive effect on the fast food consumption expenditure. The result of statistically significant coefficient showed that household income has a positive effect on the fast food consumption expenditure. The coefficient values of income (income elasticity of fast food consumption) is equal to 0.56, that's mean when the income increasing by 1% the amount of fast food consumption expenditure will increase by 0.56%.
Collections