Lider-üye etkileşiminin işgörenin işe yabancılaşması ile ilişkisi: 5 yıldızlı otel işletmelerinde bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı; 5 yıldızlı otel işletmelerinde çalışan işgörenleri lider-üye etkileşimi ve işe yabancılaşması ilişkiyi incelemektir. Bu amaç doğrultusunda hazırlanan anket formu, Marmaris ve İstanbul'daki 5 yıldızlı otel işletmelerinde bulunan 289 işgören üzerinde uygulanmıştır. Verilerin elde edilmesinde kolayda örneklem metoduna başvurulmuştur.Araştırma, ilişkisel tarama modeli ile yapılmış olup üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde otel işletmelerinin tanımı, özellikleri, sınıflandırılması hakkında bilgiler verilmiştir. İkinci bölümde lider-üye etkileşimi ve işe yabancılaşma hakkında kavramsal çerçeve oluşturulmuştur. Üçüncü bölümde ise LMX-MDM ölçeği ve İşe Yabancılaşma ölçeği ile elde edilen veriler bilgisayar ortamına aktarılarak `SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) 22.0 for Windows` programında analiz edilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde niceliksel verilerin karşılaştırılmasında iki grup arasındaki farkı saptamak için `Mann-Whitney U`, ikiden fazla grubu bulunan olan verilerin arasındaki farkı saptamak için `Kruskal-Wallis` testi kullanılmıştır. Değişkenler arası ilişkiyi belirlemek için `Spearman` korelasyon kullanılmıştır.Araştırma sonucunda; lider-üye etkileşiminin yüksek düzeyde, işe yabancılaşma orta düzeyde olduğu, lider-üye etkileşimi ve işe yabancılaşmanın bazı demografik değişkenlere göre farklılık gösterdiği ve işe yabancılaşma ile genel lider-üye etkileşimi ve etki, katkı ve profesyonel saygı alt boyutları arasında negatif yönlü zayıf ilişkiler olduğu görülmektedir. Bu sonuca göre genel lider-üye etkileşimi, etki, katkı ve profesyonel saygı düzeyi arttıkça işe yabancılaşma düzeyi düşmektedir.Anahtar Kelimeler: Otel İşletmeleri, Lider-Üye Etkileşimi, İşe Yabancılaşma. The purpose of this research is to determine the relationship between leader-member exchange and work alienation. For this purpose, a self-administered questionnaire was developed and applied on 289 five star hotel employees in Marmaris and İstanbul. Convenience sampling method was used for to get data.The study was conducted with the relational screening model and consists of three parts. In the first part of the paper, the definitions, characteristics and classification of hotel establishments were presented. In the second part, conceptual framework on leader-member exchange and work alienation was composed. In the third part, the data obtained with LMX-MDM scale and Work Alienation scale was analyzed by using `SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) 22.0 for Windows`. In analyzing the data a number of tests were used, to determine significant difference between two groups `Mann-Whitney U` test was used, to determine any significant difference between two groups `Kruskal-Wallis` test was used. `Spearman` correlation analysis was used to designate the relationship between variables.According to the results of this study, level of the leader-member exchange was found high and level of work alienation was found avarage. Leader-member exchange and work alienation was differed according to demographic variables. A negative and weak correlation was found between leader-member exchange, affect, contribution, professional respect and work alienation. The findings suggested that when leader-member exchange, affect, contribution, professional respect increase work alienation decreases.Key Words: Hotel Establishments, Leader-Member Exchange, Work Alienation.
Collections