The impact of school-level factors on gender socialization of adolescents in single-sex and coeducational high schools in Istanbul: Gender role attitudes and expectations
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İstanbul'un biri düşük sosyoekonomik düzeye, diğeri yüksek sosyoekonomik düzeye sahip iki mahallesinden seçilen kız okulları ve karma okullarda lise son sınıfta okuyan 295 kız öğrenci ile yapılan bu araştırma, cinsiyet rollerinin nasıl toplumsallaştığı sorusuna cevap aramaktadır. Her mahalleden iki tür okul (bir kız okulu, bir karma okul) seçilerek toplamda dört okul incelenmiştir. Okul türü ile cinsiyet rolleri toplumsallaşması arasındaki ilişki karma metot yöntemiyle incelenmiş olup, okul düzeyi faktörlerin ve sosyoekonomik statünün gençlerin iş, aile ve toplumsal hayata dair cinsiyet rolü tutumları ve beklentileri üzerindeki etkisi belirlenmiştir. This study examined gender socialization of 295 female high school seniors in single-sex and coeducational high schools located in two Istanbul neighborhoods, a low socioeconomic (SES) neighborhood and a high SES neighborhood. One school of each type was selected from each neighborhood for a total of four schools. The relationship between the type of school and gender socialization was investigated through a mixed method approach, with a particular focus on the impact of gender composition of schools, school environments and SES on senior students? gender-role attitudes and future expectations in family, work, and social life settings.
Collections