Sosyal medya etkileyicisinin hukuka aykırı reklamları nedeniyle doğan zararlardan sorumluluğu
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın odak noktası, sosyal medyada geniş takipçi kitlesine sahip sosyal medya kullanıcılarının (etkileyicilerin) sosyal medya üzerinden yapmış oldukları hukuka aykırı reklamlardan doğan sorumluluklarıdır. Bu kapsamda ilk olarak, Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun'da yer alan ticari reklamın tanımı ve unsurları, sonrasında ise sosyal medya kavramı ve sosyal medya araçları ele alınmış ve sosyal medya üzerinden yapılan reklamların TKHK'da yer alan ticari reklam tanımına uygunluğu incelenmiştir. Daha sonrasında reklam sözleşmeleri ve bu sözleşmelerin tarafları incelenmiş; bu kapsamda etkileyici tanımına, etkileyiciler ile reklam verenler arasında yapılan iş birliği sözleşmelerine yer verilmiştir. TKHK'da düzenlenmiş olan hukuka aykırı reklam türleri, bu reklamların unsurları ve hukuka aykırı reklamların denetimi konusu ele alınmış; bu konuda ABD ve AB'deki güncel gelişmeler kısaca açıklanmıştır. En son olarak, etkileyicilerin sosyal medya üzerinden yapmış oldukları reklamların hukuka aykırı olması ve bu nedenle bir zarar doğması halinde etkileyicilerin sorumlu tutulup tutulamayacakları, şayet sorumlu tutulabileceklerse sorumluluğun dayanağının ne olabileceği incelenmiştir. The focus of this study is the liability of influencers arising from unlawful advertisements on social media. The study starts with the definition and elements of commercial advertisement within Turkish Consumer Protection Law, then the concept of social media and social media tools followed by an examination on whether advertisements made through social media would fall under the scope of the said definition. Afterwards, advertising contracts and the parties of these contracts were examined, and during the examination, the concept of influencer is defined and the legal nature of the `influencer agreement` was investigated. Subsequently, types of unlawful advertisements, elements of these and the authorities tasked with supervising unlawful advertisements were discussed. In addition, recent developments on the supervision of `Influencer Marketing` on social media in the USA and the EU were briefly described. Lastly, civil liability of influencers and advertisers for damages caused by unlawful advertisements made on social media are examined and several legal grounds for such liability were identified.
Collections