Yol kenarındaki pm2.5 ve bileşenlerinin konsantrasyonlarına yoğun araç trafiğinin etkisinin araştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüzde özellikle mega şehirlerde sayıları her geçen gün artan motorlu taşıtlar hava kirliliği kaynaklarının önemli bir kısmını oluşturmaktadır. Motorlu taşıt emisyonlarından ince partikül maddeler insan sağlığı ve çevre açısından olumsuz etkilere sahip önemli bir kirleticidir. İnce partikül maddelerin önemli bir kısmını organik (OK) ve elementel karbon (EK) oluşturmaktadır. Bu amaçla çalışmada yoğun araç trafiğine sahip İstanbul Beşiktaş Barbaros Bulvarında Mayıs ve Haziran aylarında ince partikül madde, organik ve elementel karbon seviyesi araştırılmıştır. İnce partikül madde (PM2.5) ortalama değerleri 33,01±14,89 μg/m3 olarak Dünya Sağlık Örgütü (WHO) ve Avrupa Birliği (AB) sınır değerlerinin üzerinde bulunmuştur. Çalışma dönemine ait ortalama OK ve EK konsantrasyonları sırasıyla 6,56±2,08 μg/m3ve 2,36±1,0 μg/m3 olarak bulunmuştur. Bu çalışma ile İstanbul gibi yoğun araç trafiğinin bulunduğu mega şehirlerde özellikle yoğun trafiğe yakın yaşayan insanların ve yayaların trafik emisyonlarından kaynaklanan PM2.5 ve önemli bileşenleri olan organik ve elementel karbon kirliliğine yüksek sevilerde maruz kaldığı görülmüştür. Nowadays, motor vehicles, which increasing in number every other day, constitutes a significant part of the sources of air pollution especially in mega cities. Fine particular matter (PM2.5) emitted from motor vehicle emissions is an important pollutant which has adverse effects on human health and environment. The significant components of the PM2.5 are organic (OC) and elemental carbon (EC). For this purpose, PM2.5, OC and EC levels were investigated in May and June at Beşiktaş Barboras Boulevard, which has heavy vehicle traffic in operation. The average value of fine particulate matter was measured as 33,01±14,89 μg/m3 which is above World Health Organization (WHO) and European Union (EU) limits. The avarage of OC and EC concentrations in the period of this study were found as 6,56±2,08 μg/m3 and 2,36±1,0 μg/m3, respectively. In this study, it has been observed that in the mega-cities where intensive vehicle traffic is present, such as Istanbul, people living in close proximity to intensive traffic are exposed to high levels of PM2.5, and its major component OC and EC pollution.
Collections