İlkokul öğretmenlerinin duygusal taciz (Mobbing) algıları Aksaray ili örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı; Türkiye'de devlet ilkokullarında görev yapmakta olan öğretmenlerin, çalıştıkları okullarda yaşadıkları duygusal tacizi, duygusal tacizin nedenlerini, tacizin eğitim örgütlerinde hangi boyutta olduğunu, bu durumla başa çıkma yöntemlerini belirlemek ve Aksaray il Merkezinde görev yapan ilkokul öğretmenlerinin duygusal taciz ile ilgili düşüncelerini ortaya koymaktır.Araştırma verileri, 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Aksaray il merkezine bağlı ilkokullarda çalışan ve tesadüfi olarak seçilen 350 öğretmenden oluşmaktadır.Kişisel Bilgi Formu ve Duygusal Taciz Ölçeği ile elde edilen verilerin değerlendirilmesinde; sayı ve yüzde dağılımı, aritmetik ortalama, standart sapma, bağımlı değişkenin bağımsız değişkenlerle etkileşimi parametrik testler olan Bağımsız Örneklem t-Testi, Bağımsız Örneklem Tek Yönlü Varyans Analizi testleriyle ölçülmüştür.Araştırma bulgularına göre; araştırma kapsamına aldığımız öğretmenlerin %51,4' ü erkek, %48,6'sı kadındır. Öğretmenlerin duygusal taciz davranışlarından birine veya birkaçına maruz kalmaları durumunda okul değiştirmeyi düşünenlerin oranı %52,3'tür. İşyerinde duygusal taciz öğretmenin cinsiyetine, müdürün cinsiyetine, öğretmenin kıdemine, çalışılan okuldaki öğretmen sayısına görefarklılaşmaktadır. Erkek öğretmenler işyerinde duygusal tacize daha fazla uğramaktadırlar. Çalıştıkları okulun müdürü erkek olan öğretmenler işyerinde duygusal taciz'e daha fazla uğramaktadırlar.Anahtar Kelimeler: Duygusal taciz, mobbing, psikolojik şiddet, psikolojik taciz, işyerinde yıldırma, duygusal saldırı. The purposes of this study are determining the reasons of mobbing experienced by the primary school teachers working in state schools in Turkey; measuring the level of mobbing in educational organizations; determining the ways to cope with mobbing, and determining the viewpoints of the teachers in Aksaray city center on mobbing.The data of the study were obtained from 350 teachers working in the state schools in Aksaray city center in 2013-2014 academic year. The teachers were selected randomly.In assessment of the data obtained by the Personal Information Form and the Mobbing Scale, the number and percentage distribution, arithmetic mean values, standard deviation, the interaction between the dependent variables and the independent variables were measured and analyzed with the Independent Exemplification t-Test and Independent Exemplification One-Way Variance Analysis tests.According to the findings of the study, the 51,4%of the teachers who participated in the study were male, and 48,6%were female. The rate of the teachers who think of asking for being re-assigned to another school when under mobbing is 52,3%. Mobbing in schools differs according to the gender of the teacher, the gender of the principal, the seniority of the teacher, and to the number of the teachers whowork at the same school. Male teachers experience mobbing more in their workplaces. Male teachers whose principals are also males experience mobbing more than the other teachers do.Key Words: Mobbing, psychological violence, psychological mobbing, intimidation at workplace, emotional attack.
Collections