Ortaöğretim kurumlarında öğretmen ve öğrencilerin eğitim yönetimi hakkındaki etik algıları: Gölbaşı örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ortaöğretim kurumlarında görev yapan yöneticilerin ve öğretmenlerin öğrencilerde bırakmış oldukları etik algı izlenimlerini tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Etik dışı davranışları azaltma ve etik liderliğin etik iklimi geliştirme yönündeki etkisini artırıcı önlemlere yol gösterici olması hedeflenmiştir. Adıyaman'ın Gölbaşı İlçesi'nde bulunan 5 farklı ortaöğretim kurumunda 340 öğrenci ve 78 öğretmene anket uygulanmıştır. Araştırma sonucunda ortaöğretim öğrencileri okul yönetici ve öğretmenlerini iyinin alt düzeyinde değerlendirmişlerdir. Etik liderliğin okullarda yeterince öğrencilere yansıtılmamasından dolayı etik davranış üzerinde negatif yönde etkisi olduğu bulgulanmıştır. Öğrenciler, öğretmenlerde genelde sorumluluk duygusunun iyi olduğunu belirtmiştir. Sağlık Meslek Lisesi öğretmenlerinin en fazla etik değere sahip öğretmen oldukları tespit edilmiştir.Öğretmenler, okul yöneticilerindeki etik algıları iyi düzeyde görmektedir. Etik liderlik sayesinde kurumda personel arasında oluşturulan etik iklimin pozitif yönde etkisi olduğu bulgulanmıştır. Bilhassa genç öğretmenler yöneticilerdeki etik ilkeleri diğer öğretmenlere göre daha olumlu görmektedir. Bunun yanında öğretmenler, yöneticiler tarafından adalet mekanizmasının en zayıf işlediği yönünde ortak düşünceye sahiptir. Okul yöneticilerini, 21 yıldan fazla kıdemi olan öğretmenler daha etik bulmaktadır. Bu çalışmada ayrıca etik algılar ile anketi dolduran öğrencilerin cinsiyeti, okulu, sınıfı, anne ve baba mesleği, aile öğrenim seviyesi, ailenin maddi durumu ve kardeş sayısı tespit edilmiştir. Anketi dolduran öğretmenlerin ise cinsiyeti, kıdemi, yaşı ve branşları tespit edilmiştir. This study has been done to determine impressions of ethical perceptions administrators and teachers in public secondary schools of Ministry of National Education left on students. It has been intended to be a guide for precautions increasing effects on reducing unethical behaviors and ethical leadership's developing ethical climate. A poll was conducted to 340 students and 78 teachers from 5 secondary schools in Gölbaşı District of Adıyaman. According to the results, secondary school students evaluated school principals and teachers as low level of good. It was discovered ethical leadership had negative influence on ethical behavior because ethical leadership couldn't be reflected enough at schools. Students stated teachers usually had good level of a sense of responsibility. It was confirmed teachers of Medical Vocational High School had the most ethical perception among teachers.Teachers assessed ethical perceptions of school administrators at good level. It was discovered by means of ethical leadership, there was a positive influence on ethical climate created by personnel. Especially, young teachers regarded ethical principles of administrators as more positive in comparison with other teachers. Besides, teachers had the common idea that mechanism of justice was the least working one performed by administrators. The teachers having more than 21 years of service found school administrators more ethical. In this study, the students'gender, family's education level, profession of mother and father, financial situation, number of brothers and sisters were observed. Teachers'gender, length of service, age and subjects were observed.
Collections