Örgüt çalışanlarının tükenmişlik düzeylerinin araştırılması: MEB balıkesir ili örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, Türk Eğitim Sisteminde önemli yeri olan okullar ile gelecekle ilgili eğitim politikalarını belirleyen Bakanlık arasında köprü konumunda bulunan İl Milli Eğitim Müdürlüğü'nde çalışanların tükenmişlik düzeylerinin belirlenmesi ve çeşitli değişkenlerin tükenmişlik üzerinde anlamlı bir farklılık oluşturup oluşturmadığının tespit edilerek, çalışanların performanslarının artırılmasına yönelik önerileri ortaya koyabilmek amacıyla yapılmıştır.Çalışma evrenini Balıkesir İl Milli Eğitim Müdürlüğü'nde görev yapan 17 yönetici, 20 eğitim denetmeni, 24 şef, 63 memur/VHKİ, 26 yardımcı hizmetler, 8 şoför, 11 öğretmen ve 3 avukat olmak üzere toplam 172 personel oluşturmaktadır.Araştırmada duygusal tükenme, duyarsızlaşma ve kişisel başarı düzeyi alt boyutlarındaki tükenmişlik, bireysel özelliklerden yaş, cinsiyet, medeni durum, eğitim durumu, çocuk sahibi olma durumu, görev unvanı, mesleki kıdem, kurumda çalışma süresi, mesleği isteyerek seçme durumu, eşin çalışma durumu, ödül alma durumu, sosyal ve kültürel faaliyetlere katılma durumu değişkenlerine göre incelenmiştir.Veri toplamak için, araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu ile Maslach ve Jackson (1981) tarafından geliştirilen ve Ergin (1992) tarafından Türkçe'ye çevrilen 22 maddeden oluşan `Maslak Tükenmişlik Ölçeği` kullanılmıştır.Toplanan verilerin istatistiksel analizleri SPSS 16.0 paket programı kullanılarak yapılmıştır. Verilerin çözümlenmesi amacıyla istatistik testler kullanılmış ve anlamlılık düzeyi ,05 olarak alınmıştır.Elde edilen bulgulara göre çalışanların tükenmişliklerinde cinsiyet, eğitim durumu ve kurumdaki çalışma süresi değişkenleri açısından anlamlı fark görülmezken; yaş, medeni durum, mesleki kıdem, çocuk sahibi olma durumu, görev unvanı, mesleği isteyerek seçme durumu, eşin çalışma durumu, ödül alma durumu ve sosyal ve kültürel faaliyetlere katılma durumu değişkenleri açısından anlamlı farklılaşmalar görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Tükenmişlik, Milli Eğitim Müdürlüğü, Duygusal Tükenme,Duyarsızlaşma, Kişisel Başarı Duygusu The research was done in order to determine the burnout level of the employees in the Provincial Education Directorate which is bridge between schools important in Turkish education system and ministry determining education policy about future and to reveal suggestions about improving the performance of the employee by determining whether the variables make a difference on burnout or not.The working population including 172 staff in total in Balikesir Provincial Directorate of National Education.In this study, emotional burnout, depersonalization, and burnout in sub-levels of personal accomplishment were analyzed according to the variables such as individual characteristics of age, gender, education level, marital status, job title, seniority, work period, selection of profession status willingly, spouse's employment status, awarded status, participating in social and cultural activities. To collect data; personal information form prepared by the researcher and 22 items of `Maslach Burnout Inventory` which was developed by Maslach and Jackson (1981) and translated into Turkish by Ergin (1992) were used.The statistical analysis of the collected data were performed using SPSS 16.0 software package. According to the findings, there are no significant differences in employee burnout in terms of variables such as gender, education level and working time in the organization while some significant differences are seen in terms of variables such as age, marital status, job title, seniority, selection of profession status willingly, spouse's employment status, awarded status, participating in social and cultural activities.Keywords: Burnout, Directorate of Education, Emotional Burnout,Depersonalization, Personal Accomplishment of Emotions.
Collections