Okulöncesi öğretmenlerinin karşılaştıkları psikolojik yıldırma davranışları (mobing) ve iş tatmini arasındaki ilişki: Adıyaman ili örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmanın evrenini, anaokulu ve okul öncesi Adıyaman merkez ilçesindeki öğretmenler oluşturmaktadır. Örneklem olarak, Adıyaman devlet okullarında görev yapan gönüllü 110'u bayan, 20'si erkek 130 öğretmenden oluşturmaktadır.Araştırmada, anaokulu ve okul öncesinde çalışan öğretmenlerin karşılaştıkları yıldırıcı davranışların (Mobbing) iş doyumu arasındaki etkisi ve bazı değişkenler (cinsiyet, yaş, kıdem, eğitim düzeyi, medeni durum ve çalıştığı eğitim kurumu) ile ilişkisi incelenmiştir. Birinci anket, öğretmenlerin özelliklerine ilişkin kişisel bilgilerin alındığı kişiler bilgi formundan oluşmaktadır. İkinci anket yıldırıcı davranış ölçeği oluşmakta üçüncü ankette ise iş doyumu anketi kişilere verilerek, ölçek sonuçları toplandıktan sonra veriler SPSS v20.0 istatistik programı kullanılarak analiz edilmiştir.Verilerin analizinde Bağımsız Değişkenli t Testi, (ANOVA) ve Pearson Korelasyon Analizi ve Güvenirlik analizi kullanılmıştır. Analizlerde anlamlılık için minimum değer 0.05 olarak alınarak, elde edilen neticeler istatistikî ve mantıksal yorumlar yapılmıştır.İstatistiksel olarak anaokulu ve okul öncesi öğretmenlerin maruz kaldıkları yıldırma eylemleri, yıldırıcı davranışlar anketi puanlarına göre yaş, medeni durum, kıdem, görev yapılan okul türü değişkenlerine göre anlamlı bir fark görülmemiştir. Yıldırma eylemleri ile iş doyumu arasında çok düşük düzeyde de olsa korelasyon sonuçlarına göre anlamlı bir ilişki olduğu, görülmekle birlikte yıldırıcı davranışlara maruz kalan öğretmenler arasında yapılan, analiz sonuçlarına bakıldığında ise yıldırıcı davranış ölçeği sonuçları ile öğretmenlerin cinsiyetleri, eğitim durumu arasında anlamlı bir ilişki olduğu görülmektedir.Araştırmanın bulguları ve sonuçları doğrultusunda araştırmacılara önerilerde bulunularak bundan sonraki çalışmalar için araştırmacılara öneriler geliştirilmiştir.Anahtar Kelimeler: Yıldırıcı Davranış, İş Doyumu/İş Tatmini The universe of study consists of kindergarten and pre-school teachers. Sampling constitutes 110 female and 20 male teachers, 130 teachers in, who are working in state schools in Adıyaman center and are selected at random.In the study; the effect of mobbing acts, which kindergarten and pre-school teachers encounter, on their job satisfaction and its relationship with some variables (gender, age, seniority, etc.) have been examined. The first survey consists of an information sheet which includes personal information concerning the characteristics of teachers. The second survey includes mobbing behavior scale, and third survey includes job satisfaction scale. After collecting the information, of SPSS v20.0 statistical package.Data were analyzed by t test for independent variables (ANOVA) and Pearson's correlation analysis and reliability analysis were used. Minimum critical value for significance was taken as 0.05, statistical and logical comments were made.That the kindergarten and pre-school teacher were subjected to have not statistically shown a significant difference in terms of the variables of age, marital status, seniority, type of the school. In addition, a meaningful relation between mobbing and job satisfaction has been found according to the correlation results. However, when results of the statistical analysis carried out among the teachers subjected to mobbing behaviours are considered, a significant relationship has been found between gender and education level of teachers and mobbing behaviour scale.Under the light of the findings and results of the study, some proposals and recommendations have been made to the researchers for further studies.Key Words: Mobbing, intimidating behaviour, job satisfaction.
Collections