Stratejik planlama ile örgütsel değişim arasındaki ilişkinin araştırılması: Eğitim sektöründe bir uygulama
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada eğitim kurumlarında stratejik planlama ile örgütsel değişim arasındaki ilişkinin, ilköğretim okulları öğretmen ve yöneticilerin düşüncelerine göre incelenmesi ve bunu etkileyen demografik faktörlerin belirlenmesine yer verilmiştir. Araştırma betimsel tarama modeline göre desenlenmiştir. Anket formunda katılanlara kişisel bilgilerin yanında, Baloğlu ve arkadaşları tarafından geliştirilen `Stratejik Planlama Tutum Ölçeği`, Smith ve Hoy tarafından geliştirilen, Demirtaş tarafından geçerlilik ve güvenilirliği Türkçeye uyarlanan `Okulların Değişime Açıklık Ölçeği` kullanılmıştır.Araştırmanın evrenini İzmir'de bulunan ilk ve ortaokullarda 2013-2014 yılları arasında görev yapan yönetici ve öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi basit tesadüfi yöntemle seçilen 423 öğretmenle yüz yüze anket yapılarak oluşturulmuştur.Araştırmada elde edilen verilerin analizinde Sosyal Bilimler için istatistik Paketi kullanılmıştır (SPSS). Değişkenler arasındaki ilişkilerin belirlenmesinde korelasyon analizi, frekans analizi, Kolmogorov Smirnov testi, Mann Whitney-U testi ve Kruskal Wallis testi istatistiksel yöntemleri kullanılmıştır.Korelasyon analizi sonuçlarına göre stratejik planlama boyutlarından kurumsal geliştirme ile öğretmenin değişime açıklığı, müdürün değişime açıklığı ve çevrenin değişim baskısı arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki belirlenmiştir (p<0,01). Stratejik planlama boyutlarından güvensizlik boyutu ile öğretmen ve müdürün değişime açıklığı boyutları arasında negatif yönde anlamlı ilişki tespit edilmiştir (p<0,05). Dolayısıyla, öğretmenlerin ve müdürün değişime açık olmaları stratejik plan uygulamalarında kurumsal geliştirme çalışmalarını arttırırken, stratejik plana olan güvensizliğin de azalmasına sebep olmaktadır.Anahtar Kelimeler: Stratejik planlama, Örgütsel değişim, Eğitim sektörü. In this study the relationship between strategic planning and organizational change is analyzed through the perceptions of primary school teachers and directors and the demographic factors effecting this relationship are detected. The study is formed by desciptive research model. In the questionnaire form, `Strategic Planning Attitude Scale` developed by Baloğlu and his friends and `The Schools' Openness to Change Scale` developed by Smith and Hoy and adapted to Turkish in means of validity and realibility by Demirtaş are used on the participants besides their personal information.The core of this research is formed by directors and teachers who worked at primary and secondary schools in İzmir between 2013 and 2014. The sample of the research is formed by polling 423 randomly chosen participants face to face.Statistics Package for Liberal Arts is used in the analysis of the datas obtained by the research. Correlation analysis, frequency analysis, Kolmorogov Smirnov test, Mann Whitney-U test and Kruskal Wallis test are used as statistical methods to find out the relationship between the variants.As a result, a significant positive relationship between organizational improvement aspect of strategic planning and the teacher's and director's openness to change and the environment's change demand has been detected(p<0,01). Distrust aspect of strategic planning has a meaningful negative link with the teacher's and director's openness to change (p<0,05). During the implementation of strategic planning when teachers and directors are open to change that increases the work of organizational change while it causes the distrust against strategic planning to decrease.Key Words: Strategic planning, Organizational change, Educational sector.
Collections