İlköğretim kurumlarında yönetici davranışlarının öğretmenlerin örgütsel yabancılaşma düzeyleri üzerindeki etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma; ilköğretim kurumlarındaki yönetici davranışlarının öğretmenler tarafından nasıl algılandığı, öğretmenlerin örgütlerine karşı ne düzeyde yabancılaşma yaşadıkları ve demografik özelliklere göre öğretmenlerin yönetici davranışları algı düzeyleri ve örgütsel yabancılaşma düzeylerinin incelenmesi, yönetici davranışlarının öğretmenlerin örgütsel yabancılaşma düzeyleri üzerindeki etkilerini belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Amaç doğrultusunda, kişisel bilgi formu, yönetici davranışları algı ölçeği ve örgütsel yabancılaşma ölçeklerinden oluşan anket formu; 2013-2014 eğitim öğretim yılında Afyonkarahisar il merkezinde görev yapan 320 öğretmene uygulanmıştır. Anketlerden elde edilen verilerin değerlendirilmesi bilgisayar ortamında SPSS 21.0 istatistik paket programı aracılığıyla gerçekleştirilmiştir.Araştırma sonucunda, öğretmenlerin yönetici davranışlarını oldukça olumlu algıladıkları, örgütlerine karşı düşük düzeyde yabancılaşma yaşadıkları belirlenmiştir. Öğretmenlerin demografik özelliklerine göre yönetici davranışı algı düzeylerinde yaşları dışında farklılaşma olmadığı, cinsiyetlerine, yaşlarına, öğretmen olarak görev yapma sürelerine ve çalıştıkları kurum türüne göre örgütsel yabancılaşma düzeylerinde farklılıkların olduğu saptanmıştır. Ayrıca araştırmada yönetici davranışları ile örgütsel yabancılaşma düzeyleri arasında anlamlı ilişkilerin olduğu ve yönetici davranışlarının öğretmenlerin örgütlerine olan yabancılaşma düzeylerini etkilediği, olumlu yönetici davranışların öğretmenlerin örgütsel yabancılaşma düzeylerini azalttığı belirlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Yönetici davranışları, yabancılaşma, örgütsel yabancılaşma This research was done to determine the effects of how administrator behavıour is perceived by primary school teachers; the extent of teachers' alienation against their organization; according to demographic features, the perception extent of teachers' on administrator behavior; the study of institutional alienation extent.In the research; personal information form of manager behaviour perception scale and a questionnaire on institutional alienation were applied to 320 teachers in Afyonkarahisar in 2013-2014 Academic Year. Evaluation of the data obtained from the survey was carried out using SPSS 21.0 statistical package computer program.As a result: it is determined that teachers perceive positively to the administrator behavıour and they have little alienation against their institution. It's also determined that according to demographic features. Teachers don't have any differentation on administrator behavior extent except from ages. There are also differences on institutional alienation extent according to teachers' sex, age, duration and type of their institution.Moreover: it's concluded that there is significant connection between the extent of institutional alienation and administrator behaviour and manager behaviour influences the extent of teachers' alienation against their institution. Lastly it's found that positive manager behaviour reduces the teachers' institutional alienation extent.Key words: Administrator behaviour, alienation, institutional alienation
Collections